Dynamisch spel van licht en lijnen

Category: Editie 99

In zinvolle architectuur draait veel, zo niet alles, om het efficiënt afstemmen op elkaar van vormen, vlakken en lijnen, van schaduw en licht, van texturen en structuren. Een gebouw geconcipieerd rond verschillende assen versterkt het ruimtelijke gevoel en verhoogt het wooncomfort. Strategisch geplaatste verlichting, de integratie van kunst en doordachte keuzes van kleuren en materialen in het interieur, bepalen de sfeer in huis. Tot zijn essentie herleid, formuleert architectuur een antwoord op een welbepaalde bouwvraag met als doel mensen te laten wonen op de manier die zij zelf voor ogen hebben. De woning in deze reportage is een schoolvoorbeeld van wat interieurarchitectuur kan teweegbrengen. Interieurarchitect Kurt Wallaeys tekende er voor een open, levendig geheel waarin een bijzonder lijnenspel en een bedachtzaam gebruik van zowel kunst- als daglicht zorgen voor een heel aparte woonbeleving.
 
Moderne vormgeving met authentieke accenten
Openheid dus. Als je de woning betreedt valt meteen op hoe licht ze wel niet is. Vanaf de inkom kijk je tot in de tuin. Een eerste katalysator van die ruimtelijkheid is een smeedijzeren deur die wordt verlengd tot op de eerste verdieping en die zo hoogte geeft aan de traphal. Door het doortrekken van de deurvlakken kan je al van beneden de eigenlijke overloop zien. Draai je je hoofd naar rechts, dan kijk je met de trap naar boven. Opvallend is de lichte knik op het punt waar de trap aanzet, een contrast met de anders ogenschijnlijk rechte belijning van de ruimte. “Getorste vormen zoals deze zorgen voor een  lichte speelsheid in het geheel”, legt Kurt Wallaeys uit. “Niet alles hoeft rechthoekig te zijn. Het tapijt hier bijvoorbeeld is rond, de lamp centraal in de ruimte heeft een ovale, transparante vorm. Ook de oorspronkelijke lambrisering hebben we behouden. Die is wel gerenoveerd en satijnzwart gelakt, in lijn met de rest van het interieur. Deze woning is een renovatieproject, waarbij de klassieke gevel quasi onaangeroerd is gebleven en alles binnen een moderne make-over kreeg. Door een aantal authentieke elementen te bewaren, hebben we ervoor gezorgd dat het interieur strak oogt, maar niet karakterloos is geworden. Er ontstaat een mooie symbiose tussen het meer afgelijnde, moderne en het warmere, landelijke”.
Het schilderen van de lambrisering gebeurde door Dekor Schilderwerken, net zoals het lakken van het smeedwerk en het vast meubilair. Daarnaast zette het bedrijf rond  Tom Koreman ook de hele woning in de verf. “Dit is een prachtig project geworden. Wij zijn met meer bezig dan schilderen alleen, ons team is gespecialiseerd in interieur en vormgeving in de bredere zin van het woord. Het mee kunnen nadenken over de specifieke invulling van het schilderwerk heeft ervoor gezorgd dat we mee onze stempel op deze woning hebben kunnen drukken. We zijn een jong team waarin een aangename dynamiek aanwezig is om te blijven veranderen en vernieuwen. Dat enthousiasme straalt af op onze realisaties, zoals je ook hier merkt. Aan het niveau van afwerking zie je dat er kwaliteitsproducten zijn gebruikt. We staan garant voor een kwalitatief hoogstaande service en een grondige vakkennis. Aan dit project zijn er heel wat speciale technieken te pas gekomen : het lakken van de metalen deuren, van de vaststaande meubels en de lambrisering. In de badkamer pasten we een ice-techniek toe. Dit is een bijzondere verftechniek met glaspareltjes die voor een unieke lichtweerkaatsing zorgt. Door het wisselend spel van licht en schaduw worden variërende reflecties gecreëerd en krijgt het kleurvlak een semi-transparant dieptevlak. Deze zaken vragen een specifieke behandeling. Er mag geen tikkeltje stof neerdalen tijdens je werk”.
Links van de traphal bevindt zich een bureau, een compact volume waarin lichte eik de boventoon voert. Deze kamer is de opmaat voor de rest van het interieur. Mooie materialen en een onberispelijk afwerkingsniveau trekken de aandacht. Kleine details maken de ruimte. Zo is er op subtiele wijze Calacatta verwerkt in de kastenwand, en werd een uitsparing bekleed met Lacobel, een helder floatglas dat aan één zijde bedekt is met een kwalitatief hoge verflaag die een ruimtevergrotend effect heeft. Een in het oog springende realisatie uitgevoerd door Emmanuel Fraeye.
 
Assen zorgen voor rust en structuur
De eigenaars wonen al vijfentwintig jaar in het huis. Een aantal jaren geleden beslisten ze het gedeeltelijk te renoveren. Eerst werd de slaapkamer aangepakt, later volgde de herinterpretatie van de televisiehoek. Maar gaandeweg werd duidelijk dat er meer mogelijk was. Waarom niet ineens het hele gebouw binnen van een opknapbeurt voorzien? Samen met de bewoners ging Kurt Wallaeys op zoek naar een compleet nieuwe invulling van het interieur. De sfeer die hij wil oproepen is rustig. Een aards kleurenpallet domineert en wordt begeleid door een subtiel spel van lijnen. “De belijning van een interieur, samen met het verlichtingsconcept, is voor mij van cruciaal belang”, legt hij uit. “De hele woning verraadt een speels gebruik van assen waarop de opstelling van de verschillende interieurelementen is geënt. Zo creëer ik ruimte en breng ik rust en structuur aan in de woning. Het parket bijvoorbeeld ligt in het verlengde van de as van de vijver en volgt de toestroom van het daglicht. Daarnaast vormt de belijning ook het oriëntatiepunt van de verlichting die vanuit een strategische positie bepaalde punten in de leefruimte accentueert”. Drie salons vormen de kern van een interieur waarin alle ruimtes organisch op elkaar aansluiten. Aan de achterkant van de woning werd een zomerse zithoek bedacht. Opvallend hier is de keuze voor donker meubilair, dat de gelaagdheid in de inrichting nog maar eens onderstreept. Een zwarte Eames Lounge Chair nestelt zich naast Cassina-zeteltjes uit de collectie ‘Le Corbusier’, die mooi in dialoog gaan met het licht vergrijsde parket, het beigeachtige tapijt en de witte muren. Verder is de ruimte bijna uitsluitend omkaderd door glas om zo uitgebreid zicht te bieden op de siervijver en het poolhouse. Van overal stroomt het licht naar binnen. “Hier werd gekozen voor schuiframen van het HI-Finity type, in nauw overleg met de interieurarchitect en de bouwheer zelf”, licht Pieter Van Oevelen van Bruynseels-Vochten toe, die de constructie en plaatsing van alle ramen op zich namen. “Je ziet haast geen profiel. Het lijkt wel alsof het onderscheid tussen binnen en buiten verdwijnt. Onderaan, bovenaan, ogenschijnlijk is er enkel glas. Opmerkelijk is hier ook dat de schuiframen elektrisch te bedienen zijn. Dat is overigens ook zo ter hoogte van het zwembad en de veranda die aan de keuken paalt.”  De ramen in de zomerse zithoek zijn uitgevoerd in zwarte structuurlak. Voor de rest van de woning werd er gekozen voor witte PVC. “Die keuze gebeurde heel bewust. Het resultaat is een eerder klassieke woning met een modern interieur. Door het merendeel van de ramen in lijn te brengen met de schil van het huis benadrukken we het authentieke karakter. Tegelijk geven de aluminium HI-Finity-ramen in de achterbouw het ruimtegevoel een extra dimensie.” Behalve uit de immense helderheid haalt het salon zijn charme uit een amalgaam van onconventionele ingrepen. Het meest in het oog springende daarvan is waarschijnlijk een groot lichtplafond. “Overal in de woning zijn akoestische spanplafonds aangebracht. Dat is een microgeperforeerde gespannen folie die het geluid van harde materialen zoals fineer, parket en tapijten absorbeert en de nagolven wegwerkt. Hier in het salon heb je daar een variant op. Dit lichtplafond is eigenlijk een grote lichtarmatuur die in het verlengde van het plafond ligt en bestaat uit een grote folie waarachter een lichtbron is geplaatst. Licht wordt zo een nog dynamischer gegeven in deze ruimte.” Centraal in de woning bevindt zich een tweede salon, geflankeerd door een grote, zwarte piano. Deze zithoek doet eerder dienst in de donkerdere perioden van het jaar en kijkt uit op de doorkijkhaard, verwerkt in een grote wandkast met bar. De haard schenkt zowel warmte aan deze ‘winterse’ zithoek als aan de ruimte waar de televisie staat, aan de voorkant van het huis. Daarvoor loop je twee trapjes naar beneden. Dit eerder afgeschermde gedeelte herbergt een muisgrijze zetel van Minotti die de blik richt op een wand waar zich de televisie bevindt en die is bekleed met een decoratieve, onder hoge druk gelamineerde plaat met een softtouch leather-look. Tegen die muur werd een multifunctioneel zitbankmeubel geplaatst waarop een volume in Calacatta natuursteen is verwerkt. Leuk detail zijn de designschakelaars type Caméleon Invisible Switch by C4 die als het ware verdwijnen in de wand.
 
Maatwerk met mooie materialen
De keuken bevindt zich apart van de rest van de leefruimte. Toch overvalt ook daar je een heel open gevoel. De raampartij aan de achterzijde werpt niet alleen een ruim beeld op de tuin, ze neemt je blik ook mee in de richting van de zithoek in de achterbouw. “Grote afbraakwerken zijn hier niet gebeurd”, legt Kurt Wallaeys uit. “Bepaalde openingen zijn groter gemaakt, maar de essentie van de woning is onaangetast gebleven. In die optiek hebben we er via alternatieve wegen voor gezorgd dat de meer besloten ruimtes zoals de keuken toch aansluiting vinden bij de rest van het geheel. De keuken zit weg en maakt toch deel uit van de leefruimte door het onbelemmerde zicht op de rest van de woning en tuin.” De uitvoering zelf is een meesterwerkje van Emmanuel Fraeye, een bedrijf uit Ardooie waarmee Kurt Wallaeys al regelmatig samenwerkte en dat ook al het overige maatwerk en de binnendeuren op zich nam. “De keuze voor Emmanuel Fraeye is heel overwogen, de mensen achter het bedrijf zijn meer dan zomaar meubelmakers,” aldus Wallaeys. “Als interieurarchitect kan je een mooi visueel concept bedenken, het krijgt pas echt vorm als het op een verfijnde, veeleisende manier wordt uitgevoerd. Die aspecten vind ik terug bij Emmanuel Fraeye. Al het vaststaande meubilair werd door hen gemaakt.
Al drie generaties zit bij Emmanuel Fraeye het vakmanschap in de genen. Bert en Pieter Fraeye blijven de knowhow van hun grootvader verder ontwikkelen door authenticiteit te rijmen met innovatie en dit samen met hun team van een 30-tal medewerkers. Het is een bedrijf met visie, met een overtuiging en vastberadenheid om te werken volgens de allerhoogste esthetische kwaliteit. Dat gegeven komt ook in dit project tot uiting. Kijk naar de details in de afwerking. Die vertellen het hele verhaal.”  Pieter van Emmanuel Fraeye: “Wat ons drijft, is de wensen en verwachtingen van onze klanten overtreffen. De gevoelens, dromen en esthetische verlangens van de opdrachtgever staan in ons verhaal altijd centraal. Al onze realisaties zijn maatwerk en daarom uniek, of het nu gaat om een project in moderne of in landelijke stijl. Daarnaast speelt ook duurzaamheid een vooraanstaande rol. Een mooie keuken die de tand des tijds niet kan doorstaan, daar heb je weinig aan. Ook hier is gekozen voor eerlijke materialen die moeiteloos de tijd trotseren. Bouwen is namelijk ook investeren in de toekomst. Voorts zijn alle huishoudtoestellen subtiel aan het oog onttrokken. Er heerst visuele rust, alles is mooi en geruisloos geïntegreerd om een uitnodigende, warme sfeer te creëren”. Vanuit de keuken heb je ook zicht op het binnenzwembad dat zich in de aanpalende ruimte bevindt. De muren daar zijn bekleed met stroken blauwe hardsteen. Ook hier werd een lichtplafond geïntegreerd.
Zen zijn in masterbathroom en -bedroom
Op de eerst verdieping bevindt zich de masterbathroom met aansluitende masterbedroom. Je komt binnen via de badkamer. Een zachte variant van taupe zet hier de toon. In het midden van de ruimte is een groot blok geplaatst dat is opgedeeld in verschillende kastjes en laden. Het is bedekt met een blad in Ceppo di Gres, een prachtige lavasteen met een karakteristieke tekening die ook op de wastafel ligt. Daarboven bevindt zich een lange spiegelwand waarachter heel wat bergruimte is verwerkt. “Hier is gebruik gemaakt van opsteekdeurtjes die met een druk op de knop omhoog gaan”, zegt Wallaeys. “Een heel sobere oplossing die toch voor veel plaats zorgt zonder dat er trekkers of handgrepen in het zicht komen”. Dat ook in deze ruimte alles tot in het detail is uitgekiend, wordt duidelijk als je de ingewerkte badkuip van dichterbij bekijkt. Het bad loopt haast naadloos over in de natuurstenen omkadering dankzij een sobere afschuining ter hoogte van de ovale rand. Diezelfde minutieuze afwerking laat van zich spreken in de douche en het toilet, die zich aan weerszijde van de kamer bevinden ter hoogte van een doorgang die naar de slaapkamer leidt. De overgang tussen beide maakt plaats voor een extra dressing, zodat er nergens ruimte verloren gaat. Het plafond boven die overgang is opnieuw een lichtplafond, dat dit keer een blauwachtig licht verspreidt. Eens je hier voorbij bent, betreed je de eigenlijke slaapkamer. Een flatscreen-televisie zit weggeborgen in een sokkel, maar kan via een inventief systeem voor het raam schuiven. Achter de wand waartegen het bed leunt, bevindt zich de dressing. Ook hier werd alles op maat gemaakt. Links heb je een ingewerkte make-up-tafel met spiegel waar de dame des huizes zich kan opmaken. Rechts bevinden zich de eigenlijke kasten. Insteekkasten leiden naar schabben onder helling waarop de hemden mooi geplaatst zijn. Daaronder bevindt zich een ophangsysteem voor de broeken. Verder zijn er nog talloze kastjes, laden en hoekjes die ervoor zorgen dat alles efficiënt kan gebruikt worden. Opnieuw wordt het vakmanschap van Emmanuel Fraeye duidelijk, opnieuw springt de creatieve geest van de interieurarchitect in het oog. Het resultaat is een prachtig interieur.
 
 
Met dank aan:
www.wallaeys-designers.eu
www.dekor-schilderwerken.be
www.bruvo.be
www.emmanuelfraeye.be
www.houtambacht.be