Combinatie van brute en strakke materialen en een fijne detaillering

Category: Editie 96

Aan de voet van de legendarische muur van Geraardsbergen, met uitzicht op de markt, vinden we deze gerenoveerde benedenverdieping. Niet toevallig het gelijkvloers, want met het zicht op levenslang wonen wou de bouwheer het volledige programma zo toegankelijk mogelijk. Een voorkeur voor natuurlijke materialen en een grote, open leefruimte zonder overdaad vormden verder het wensenpakket.
 
Om dit te vertalen naar een concreet interieurplan, viel het oog van de bouwheer op Interieurlabo 05, het interieur-architectenbureau van Wim Van Oudenhove.‘De hoofdfocus van de bouwheer was het interieur.  Vroeger was de benedenverdieping ingericht als handelspand. In de twee etages daarboven woont de dochter van de bouwheer. Het gelijkvloers diende dus als losse entiteit te worden gezien. In het handelspand waren afzonderlijke ruimtes gemaakt, maar zonder dragende muren. Dat wou de bouwheer zo open mogelijk, een beetje als een loft. Ook stonden er een aantal kolommen, die we hebben ontmanteld tot de naakte structuur van het oorspronkelijke beton zichtbaar werd. Daarvan zijn een aantal brute elementen behouden zoals de zuilen in de slaap- en logeerkamer, de zuil en balk in de keuken en in de berging. De uitdaging bestond erin overal voldoende licht te halen. De oplossing was de integratie van een patio. Daar is de woning als het ware open geknipt om extra licht naar binnen te krijgen bij de master bedroom met badkamer en bij de logeerkamer die er rondom liggen. Daardoor komt bijna elke kamer in contact met daglicht. Verder zijn er geen zware constructieve ingrepen gebeurd, behalve de ramen op de achtergevel die tot beneden zijn doorgetrokken.’ De intrede in de woning gebeurt via de inkomhal waar plafondhoge ingebouwde kasten een vestiaire en gastentoilet verbergen. De hal maakt een L waar donker spiegelend glas aan de wand de ruimte verruimt. Dit donker glas vinden we eveneens terug in de badkamer en is een realisatie van Van Den Bossche Glaswerken. Op het einde van de gang bij de pivoterende glazen deur, valt meteen de combinatie van natuurlijke materialen op. Enerzijds de keramische tegels in de hal, het parket die het begin van de ruime leefruimte aankondigt en voor de spiegelwand een decoratieve marmeren zitbank. Hetzelfde marmer vinden we ook terug rond het bad en in de keuken. Leverancier van deze natuursteen is Dedoruin, Eddy Debruyn: ‘De mooie tekening van het witte Carrara marmer uit Italië brengt karakter binnen in de woning. Dat het hier doorheen de woning herhaald wordt in het interieur, zorgt voor eenheid. Dat is de verdienste van Wim Van Oudenhove met wie we al heel lang mogen samenwerken. Hij is heel meticuleus met zijn vak bezig en realiseert mooie projecten. Natuursteen en meer bepaald marmer komt weer meer en meer aan de oppervlakte. Dat merken we ook bij onze leveranciers. Wim houdt van details en lijnen en wij werken daar graag aan mee, zoals bij de badomlijsting in marmer. Ook in de keuken zorgt de mooie tekening van het marmer voor extra cachet. Hier hebben wij eveneens het keukenblad in Dekton geleverd, dankzij zijn hittebestendigheid misschien het beste materiaal voor in de keuken. De verwerking van Dekton is minder evident, maar wij hebben altijd geïnvesteerd in ons machinepark om elk materiaal voor de keuken te kunnen verwerken. Toen onze firma het levenslicht zag, kwamen de keukenbouwers en keukens op maat op. Wij hebben ons meteen gespecialiseerd in keukenbladen en dat maakt ons een vaste partner van veel keukenbouwers en interieurarchitecten zoals Wim Van Oudenhove. Dit was een fijn project om aan mee te werken, omdat we niet alleen voor de keuken, maar ook voor de rest van het interieur betrokken zijn geweest.’
De combinatie van materialen wordt doorheen de hele woning doorgetrokken. Net als het lijnenspel van ingebouwde kasten en verborgen deuren. Wim Van Oudenhove: ‘Die detaillering is voor mij heel belangrijk, dat komt in al mijn werk terug. Reeds bij aanvang van het planontwerp leg ik er als het ware een raster over en denk ik na over welke lijnen belangrijk zijn. Dat uit zich onder meer in de zwarte lijn die halverwege de keuken en in de badkamer doorloopt en die ook terugkomt in de verlichting. Maar evengoed in de lichtstraat die in het verlengde van de hal in het plafond doorloopt tot achteraan. Een lichtkoepel of tweede patio maken was daar niet mogelijk gezien er boven bewoning is.’
Precies op de lijn tussen hal en leefruimte, schakelt de vloer van keramische tegel over naar parket. De afwisseling van beide materialen zorgt mee voor het bepalen van de afzonderlijke ruimtes. In de grote leefruimte is het aandeel parket aanzienlijk. Dit heeft een aangenaam en warm karakter aan deze ruimte. Die materialen mochten van de klant ruimschoots op de voorgrond treden. En dat gebeurt ook, mede door de rust die verder gecreëerd werd door de ingebouwde kasten die kamerhoog zijn en allemaal even breed. Kleuraccenten worden in deze aangename ruimte vooral gecreëerd door de aanwezige kunstwerken. Vooral die van Eric De Smet, broer van de bouwheer, voegen dan ook nog eens een persoonlijke toets toe.  Het parket bestaat uit verouderde Europese eik en benadrukt het loftgevoel. Wim Van Oudenhove: ‘Met de materialen probeer ik consistentie te brengen en contrast. Vandaar dat die doorheen de hele woning terugkeren. Contrast krijg je door het brute van parket en beton te combineren met veel witte en zwarte tinten en met gladde materialen als marmer en Corian in de badkamers of Dekton in de keuken. Het spelen met die structuren zorgt voor een aangename sfeer.
Zoals bijvoorbeeld ook de balk in het plafond in de leefruimte in Cortenstaal. Structureel zaten we daar met een balk die niet verwijderd kon worden en het plafond nog verlagen was geen optie. Een omhulsel met mdf en die mee schilderen vond ik daar niet gepast, vandaar mijn voorstel om die net te benadrukken in een bruut materiaal dat contrasteert en waardoor het lijkt dat die er, net als de betonnen zuilen, al altijd is geweest. Het verroeste uiterlijk van Cortenstaal heeft die eigenschappen.’
 
Verder dus niet al teveel meubels of franjes in de grote leefruimte. Enkel accenten zoals het mosgroen tapijt bij het salon dat ook terugkomt in de bekleding van de stoelen. De ronde en vrouwelijke tafel hierbij heeft een blad in zwart marmer en creëert een spanningsveld met de brute eiken vloer. Van hieruit heb je zicht op de witmarmeren wand van de keuken, waardoor je een intern contrast krijgt bij dit materiaal. In de grote leefruimte lopen eethoek, zithoek en keuken in elkaar over. De betonnen zuil in de keuken met balk waarvan de houten bekisting zichtbaar is, geeft karakter aan deze ruimte en combineert goed met zowel de donker gebeitste eiken keukenkasten met inbouwtoestellen van Miele, de witte marmeren wand die voor reflecties zorgt als met het witte keukeneiland. Het mag duidelijk zijn dat alle aandacht in deze woning naar de grote leefruimte gaat. Alle andere ruimtes zitten daarom min of meer verborgen. Enerzijds heb je de berging met wasplaats, de toegang naar de kelder en een technische ruimte die in de donkere wand met inbouwkasten zijn opgenomen. Anderzijds, aan de linkerkant en rondom de patio, heb je de master bedroom met badkamer en de logeer-kamer. Die vormen de andere wand bij de lichtstraat en niets laat vanuit de leefruimte vermoeden dat er achter deze deuren nog zoveel ruimte verborgen zit. Gert Jooris van Argent Alu: ‘Dat is dankzij de onzichtbare argenta invisible neo, scharnieren met ingebouwd hoogteregelsysteem waarbij geen enkele schroef zichtbaar is en dankzij de onzichtbare aluminium deurkaders invisidoor DL die het mogelijk maken om die volledig weg te werken. In moderne architectuur
is het de trend – of bijna de norm – om deuren zo onzichtbaar mogelijk te maken in het interieur. Door die hier ook kamerhoog te voorzien, gaan ze volledig op in de wand en helpen ze de belangrijkste ruimte nog te vergroten. Zowel de deuren in het witte vlak als de donkere deur in de donkere wand bij de berging zijn hiermee voorzien. Bij het onzichtbaar aluminium deurkader wordt standaard een magnetisch slot en een verwijderbare akoestische witte slagdichting als deurdemping geleverd. Voor onze innovatieve invisible neo scharnieren mochten we trouwens al een red dot design award in ontvangst nemen. Met Argent Alu bieden wij verschillende producten al naargelang de gewenste toepassing om deur en wand te laten versmelten. Deze onzichtbare oplossing is zowel mogelijk voor klassieke draaideuren zoals hier, als voor pivoterende of schuif-in-de-wand deuren. Dit alles dient het ontwerp van de interieurarchitect.’
 
De verrassing in ruimtes en de repetitie van natuurlijke materialen in combinatie met de fijne details, maakt van deze woning een aangename en rustgevende plaats om te wonen. Dat alles zo toegankelijk is, zowel binnenin, als het feit dat je midden in de stad leeft, zorgt ervoor dat je hier levenslang kan wonen. Dat de bouwheer en bouw-dame hun vroegere woning op het platteland niet missen, spreekt voor zich…
 
Met dank aan:
www.interieurlabo.be
www.dedoruin.be
www.miele.be
www.argentalu.com
www.glaswerken-vdb.be