Een spel van vorm, glas en natuur

Category: Editie 93

Je kan maar beter vroeg genoeg aan je oude dag denken, ook al ben je jong van geest. Dat is de conclusie na ons bezoek aan een strakke nieuwbouw-woning. Aan de rand van een natuurgebied pronkt hier een fijn lijnenspel dat op alle mogelijke manieren doordacht is. Met dank aan de bewoners voor hun enthousiasme, maar ook met dank aan architect Glenn Reynaert.
 
Veel glas, veel zon, veel natuur en een complex lijnenspel dat eenvoudig lijkt, maar het eigenlijk niet is. Op het einde van een typische Vlaamse wijk kochten de bewoners dit stuk grond ruim 25 jaar geleden. Toen al waren ze vooruitziend. Ooit zouden ze hun appartement en winkel op het marktplein van de gemeente verlaten. De bouwgrond aan de rand van een natuurgebied en landbouwzone was hun appeltje voor de dorst. Vandaag profiteren ze van die keuze. En hoe! De strakke witte villa is een opvallende verschijning in de wijk, maar wel een van het aangename type. Architect Glenn Reynaert zorgde voor het ontwerp van de woning, het interieur en de tuin.
 
Spelen met niveau
“De vorm is geïnspireerd op een driedimensionale versie van het symbool van oneindigheid: ∞”, steekt Glenn Reynaert van wal. “De openingen in de gesculpteerde rechthoek worden opgevuld met grote glaspartijen en vlakken. Het zorgt voor een duidelijke logica. Overal waar een uitsparing is in de driedimensionale vorm vind je ramen of een deur.” De opvallende inspiratiebron is deels te verklaren door het terrein van de luxueuze villa. Doordat de leefruimte zich net iets boven het straatniveau bevindt, koos Glenn Reynaert voor een kelderverdieping met garage half onder de grond. Daarboven bevinden zich de slaapvertrekken en de bureauruimte. De ruime, open leefruimte verbindt de twee. “Het voordeel van deze invulling is de makkelijke bereikbaarheid van elk niveau. De drie niveau’s zijn verbonden met trappen, waar vier treden volstaan.Je hebt nooit het gevoel dat je naar een volgende verdieping gaat, maar een natuurlijke flow ondergaat tussen de verschillende lagen.”
 
Wit en atractiet
De eenheid in materialen is meteen duidelijk als je voor de ingang van
de villa staat. Wit en antraciet zijn de enige zichtbare kleuren. En die kleurenkeuze gaat ver. Van de op maat ontworpen brievenbus tot de wandverlichting aan de voordeur, van de antraciet-voordeur zelf tot de klinkers op de oprit. Even opvallend is de gladde gevelbekleding. Hier koos architect Glenn Reynaert voor een afwerking in Sto Milano, een gladde, bleke pleister die erg zacht en vlak aanvoelt, uitgevoerd door Frank Deleu. Die gladheid is ook merkbaar in de keerwanden voor de dalende oprit richting garage. Die zijn op maat gemaakt in wit, gelakt metaal, net als de aangepaste balustrades richting voordeur. Opvallend is ook de glooiende lijn naar de ondergrondse garage. Die is niet recht, maar maakt een sierlijke curve. De keuze voor vlakke oppervlaktes en gladde wanden tonen zich in de details. Zo sluiten de keerwanden naadloos aan op de woning en is ook de garagepoort zonder omlijsting in de vlakke voorgevel opgenomen. Tijd om even binnen te kijken. De spectaculaire voordeur in antraciet opent zich in een strakke inkomhal met natuurlijke elementen. Zo is de vloerbekleding afgewerkt in musschelkalk. De natuursteen, gezaagd à contre pass,  zorgt – zeker in combinatie met de uitzonderlijk hoge plafonds – voor een statige en imposante look. De kleurschakering creëert een levendig geheel in warme tinten. Vanuit de inkomhal heb je twee keuzes: richting bureau en slaapvertrekken, of richting de open leefruimte. Beide doorgangen zijn afgebakend door uitnodigende en vooral fijne stalen deuren met grote ramen. Wij kiezen voor de leefruimte. Een uitstekende keuze, zo blijkt. Licht is hier het leitmotiv, inclusief het prachtige zicht op de tuin, het natuurgebied en de akkers.
 
De open leefruimte wordt gekenmerkt door de grote glaspartijen. De volledige lange zijde van het balkvolume is gericht naar het zuiden en de tuin. De glaspartij strekt zich over de volledige lengte uit. “Een vriend van me maakte de opmerking dat er weinig plaats is voor kunst in ons huis. Maar met zo’n zicht kijken we constant op het mooiste schilderij dat er bestaat. Bovendien eentje dat continu in beweging en verandering is”, verwoorden de bewoners het. De glazen gevel wordt bovendien beschermd door een ruime oversteek. De keuze voor een plafond van 3 meter hoog is hier niet vreemd aan. “Hoe hoger het plafond, hoe meer licht je binnenbrengt. De oversteek is zo afgemeten om de felle zon in de zomer buiten te houden, en in de winter binnen te brengen”, legt architect Glenn Reynaert uit. En als dat nog niet genoeg is: Decorefo installeerde bijpassende elektrische plisségordijnen, precies in dezelfde kleur als de schilderwerken. Dat zorgt voor een extra rustgevend gevoel. Decorefo is een decoratiebedrijf uit Torhout. Ze verzorgden de schilderwerken binnenin en de nodige decoratie.
 
Tadelakt
Een van de meest opvallende onderdelen van het huis is ook op hun naam te schrijven: de afwerking van de badkamer. Die bestaat volledig uit tadelakt. Het natuurlijke pleistermateriaal in grijsbeige tinten zorgt voor een relaxerende en zuiderse uitstraling. Daar is de oorsprong van het materiaal niet vreemd aan. Marokkaanse Berbers gebruikten de kalkbasis om de wanden van badhuizen te bepleisteren. Tadelakt betekent dan ook letterlijk inwrijven. Dat de speciale en vooral arbeids-intensieve afwerking heel wat vakmanschap vereist, was voor Decorefo geen punt. In de badkamer zorgt de techniek voor een aangename en rustgevende sfeer. Tot in de details. Zo is ook de badkamerdeur afgewerkt in tadelakt voor een complete ervaring. De badkamer is een klein stukje paradijs waar de bewoners zich heerlijk kunnen in terugtrekken.
 
Verborgen passages
Terug naar de leefruimte. Evenwijdig met de glazen gevel zijn alle op maat gemaakte kasten ingewerkt in de lange wand. Hoewel de wand haast volledig bestaat uit kasten, doorgangen en verborgen ruimtes, is dat met het blote oog haast onzichtbaar. Het schrijnwerk van Hegrybo – dat trouwens alle binnenschrijnwerk voor zijn rekening nam – vormt een geheel met de muur. Met dank ook aan de deuren op pivots.
Alle kastdeuren zitten naadloos in het vlak ingewerkt, ook al gaat het om deuren die tot aan het plafond reiken. Het merendeel van het schrijnwerk is afgewerkt in een zacht witte kleur dat perfect aansluit bij de schilderwerken. De subtiele, afwisselend haakse deurgrepen vormen een verticaal lijnenspel dat de hoogte van de leefruimte
nog eens extra benadert. Achter de ingewerkte deuren zitten heel wat verrassingen. Bergruimte uiteraard, maar ook keukentoestellen, een wasruimte en zelfs de toegang tot de kelder.  Voor nieuwe bezoekers is de lange wand een grote ontdekkingstocht. De rechte lijnen en visuele eenvoud worden slechts onderbroken door een bibliotheekkast in moeraseik. Het knappe hout is onder andere ook zichtbaar als basis voor het op maat gemaakte bureel. De tafel is ontworpen door architect Glenn Reynaert. Het blad is uitgevoerd in moeraseik, het potenstel in gepatineerde messing. De bijpassende designstoelen ‘Marguerite’ komen uit de collectie van Joli. De legplanken in de bibliotheekkast herbergen een extra. Kleine gleuven in de achterste wand worden gebruikt als ventilatie-openingen. Ook de extra warmte van de gashaard wordt langs deze weg gerecupereerd in de woning.  Architect Glenn Reynaert ontwierp elk aspect in de woning. Interieurafwerker Hegrybo is verantwoordelijk voor de uitvoering van het schrijnwerk. Het bedrijf met zeventien medewerkers profileert
zich als bouw- en renovatiespecialist voor zowel particuliere als professionele projecten. Gestart als pure binnenschrijnwerker neemt Hegrybo vandaag ook totaalprojecten voor zijn rekening.
 
Intense kleuren
De open keuken maakt dankbaar gebruik van de strakke interieurafwerking. Het blad van het keukeneiland is net als de insprong met gas- en inductiefornuis volledig in musschelkalk à contre pass. De warme look zorgt voor een voorname uitstraling en brengt de juiste sfeer in huis. Aansluitend op de open keuken volgt de eettafel met daaropvolgend het salon. Een witte koepelvormige verlichting zorgt voor een subtiele afscheiding tussen de verschillende delen van de open ruimte. De andere verlichtingselementen bestaan uit onopvallende spotjes die netjes afgelijnd zijn ten opzichte van de verticale elementen in de lange wand. In het salon zorgt een gashaard voor de nodige gezelligheid in de winter. Verspreid over de volledige woning leidt een intense houten vloer de bewoners en bezoekers rond. Het levendige en vurige parket is in elke ruimte aanwezig. In samenspraak met de bouwheer en architect viel de keuze op tropisch jatoba-hout.
 
Gladde afwerking
Van de leefruimte gaat het naar het slaapgedeelte. Dankzij het niveauverschil met de leefruimte brengt een lichtstraat hier het natuurlijke licht makkelijk binnen. De volledige woning is zo georiënteerd en opgebouwd dat verlichting enkel nodig is na zonsondergang. Naast de bureauruimte en een logeerkamer is vooral de ouderlijke slaapkamer een pareltje. Ook hier maakte de architect gebruik van een grote glaswand dat perfect de lijnen volgt van de buitengevel. Onder de glasconstructie zitten ingemaakte kasten. De dressing, gemaakt door Hegrybo, is een vast onderdeel van de slaapkamer. De verticale lijnen en de subtiele handgrepen zijn ook hier van de partij. De rustgevende badkamer sluit mooi aan. Dit private gedeelte is makkelijk af te sluiten door een plafondhoge pivoterende deur. Het strakke van de architectuur en het schrijnwerk toont zich perfect in de gladde afwerking van de bepleisterde muren. Hiervoor klopte  Architectenbureau Glenn Reynaert aan bij Frank Deleu Pleisterwerken, welke tevens de buitenbepleistering voor zijn rekening nam. Het oog voor detail is opvallend. Zo zijn de lage plintjes meegenomen in het vlak van de muren en toont enkel een fijn lijntje het onderscheid tussen muur en plint. Frank Deleu startte bijna twintig jaar geleden als zelfstandig stukadoor en stuurt vandaag twee ploegen aan. Dankzij de uitbreiding van het team neemt de firma ook grotere werken aan, met aandacht voor timing en opvolging.
 
Groene grassen
We zeiden het al. Architect Glenn Reynaert nam alle ontwerpen voor zijn rekening. Ook die van de tuin. Zo zorgen Japanse grassen aan de ingang van het huis voor een sierlijke aanblik. De grassen groeien tot een halve meter hoog. “Het groene van het gras staat mooi tegenover de witte gevel”, weet Glenn Reynaert. Witte keien langs de zijgevel zorgen voor een esthetische en praktische invulling. Aan de andere kant van de voordeur vormen grasdallen een groene parking. Twee rijen taxus scheiden de straat van het gazon. De twee rijen zijn met opzet van ongelijke hoogte. “Zo bewaren we enerzijds het zicht vanuit het huis op de akkers, maar houden we anderzijds wel de inkijk tegen en behouden de bewoners alle privacy”, verduidelijkt architect Glenn Reynaert. De verschillende lagen in de tuin zorgen voor een dieptezicht. Enkele lindebomen en een centrale notelaar maken de tuin met ruim gazon compleet. Meteen zorgen ze ook voor de ideale verbinding tussen de hedendaagse architectuur en het beschermde natuurgebied in de achtertuin. Kwestie van op elk moment te genieten van deze unieke woning.
 
Met dank aan:

www.glennreynaert.be
www.decorefo.be
www.hegrybo.be
www.pleisterwerkendeleu.be
www.joli.be
 
Fotografie: www.hendrikbiegs.be