Vakantie in eigen tuin: een poolhouse om bij weg te dromen

Category: Editie 90

Vakantie in eigen tuin: een poolhouse om bij weg te dromen
 
Verborgen in de Kempense bossen vind je een pracht van een poolhouse. Onzichtbaar voor de gewone voorbijganger, ver weg van elke nieuwsgierige blik. Home Sweet Home bracht er een exclusief bezoek en zag dat het goed was. Een reportage.
 
Typerend voor de poolhouse is het prachtige kader eromheen. Je bevindt je middenin de natuur, in een oase van rust. Tijdens ons bezoek komen de eerste herfstkleuren opzetten. Gele, oranje en bruine bladeren in combinatie met het nog felgroene gazon: het heeft iets magisch. De stilte, op enkele tientallen meters van een grote baan, is uitzonderlijk. Loof- en naaldbomen wisselen elkaar af, hier aan de rand van de Antwerpse Kempen. Het zicht is prachtig, je beleeft als het ware een terugkeer naar de natuur. Uitzonderlijk is de ligging ten opzichte van de zon. De poolhouse baadt namelijk de hele dag in de zon - voor zover ze schijnt natuurlijk. Van het prille ochtendgloren tot de laatste avondstralen:
een zonneboog van 180 graden energie.
 
Rustgevend en tijdloos
De opzet van het project was om buitenlandse klanten in alle rust te kunnen ontvangen. En uiteraard was het mooi meegenomen dat de poolhouse ook voor privegebruik kon dienen. Architecte Marie Wastiau vertelt: “De bouwheer wou een gevoel van vakantie in eigen tuin creëren. Ontspannen en ontstressen in een natuurlijk kader. Eén zaak was duidelijk van meet af aan: de poolhouse moest afgeschermd zijn van de privéwoning. Gelukkig leende de locatie zich daar perfect toe. Er was voldoende ruimte om te bouwen, uit het zicht van de privéwoning. We zitten hier in een uniek kader, afgeschermd van alles en iedereen. Pal in de natuur, wat in Vlaanderen niet altijd evident is.”
 
Speciale wensen van de bouwheer waren er niet. Marie Wastiau: “We kregen zo goed als carte blanche. De enige vraag was dat we met hout zouden werken, wat ook ons eerste idee was. Qua houtsoorten hebben we binnen gekozen voor eik en buiten voor afrormosia, een Afrikaanse hardhoutsoort. Deze laatste vergrijst volledig mee en voelt aan als deel van de natuur. We werken trouwens heel vaak met natuurlijke materialen. Ze zijn eerlijker en aangenamer qua beleving. We spelen graag de kwaliteit van het materiaal zelf uit. Dat is eigen aan ons bureau.”
Een woord dat spontaan in ons opkomt om het project te omschrijven is tijdloos. Hoe zou Marie Wastiau het zelf typeren? “Als rustgevend, vakantie in eigen tuin. We omschrijven zo’n project vaak als gezellig modern. Maar iedereen heeft er zijn eigen woorden voor. Centraal staat alleszins de grote openheid in combinatie met volledige privacy, gecreëerd met zo weinig mogelijk dichte muren.”
 
Zwemmen tussen mozaïek
Geen poolhouse zonder pool natuurlijk. Wat meteen opvalt is de mooie grijze schijn van het water. In combinatie met de mozaïeken zorgt dit ook weer voor een heel rustgevend effect. Alex Vansteenkiste van Relax zwembaden: “De bedoeling was om iets vrij strak te plaatsen. Een tijdloos bad dat perfect samengaat met de andere materialen. Geen groot zwembad om baantjes te trekken, maar een bad dat de gasten de mogelijkheid biedt om na een drukke werkdag een duik te nemen en even te verpozen. Aan de ligbank aan het begin van het zwembad kunnen ze ook gewoon even pootje baden of rustig in het water ontspannen.”
 
“In samenspraak met de bouwheer hebben we voor een opbouw in mozaïek gekozen”, vervolgt Alex Vansteenkiste. “Met de huidige technische mogelijkheden is de duurzaamheid ervan fel verbeterd. Het hele bad is ingevoegd en ingelijmd met epoxy, dat is heel hygiënisch en volledig waterdicht. Wat maakt dat we een heel goede garantie op de mozaïek kunnen geven. De tijd dat ze weleens durfden los te komen, is gelukkig voorbij.”
 
Ook qua veiligheid en gebruiksvriendelijkheid biedt het zwembad heel wat troeven. Zo is er een rolluik dat over gans het zwembad getrokken kan worden. Alex Vansteenkiste: “Het is veilig voor de kinderen, isoleert het bad en houdt het proper. Om drijvende onreinheden op te vangen hebben we dan weer een skimmer geïnstalleerd. Dat is een toestel dat stof, bladeren en ander vuil afvoert en in een mandje verzamelt. Ook de waterkwaliteit is belangrijk. Om die te garanderen, hebben we  een doseertoestel  geplaatst om  de kwaliteit van het water te meten. Via een volautomatisch systeem wordt er dan indien nodig product toegevoegd om de kwaliteit stabiel te houden. Een ideaal systeem voor mensen met weinig tijd.”
 
Alleen op de wereld
Het bad kan in alle seizoenen gebruikt worden. In de winter wordt het water verwarmd met een warmtewisselaar en in de zomer meestal met een warmtepomp. “Dat is qua rendement het interessantste”, weet Alex Vansteenkiste. “Het hele systeem is trouwens volledig onafhankelijk en wordt enkel voor het zwembad gebruikt. Met meer dan twintig jaar ervaring hebben we het vak wel echt in onze vingers. We verzorgden ook voor dit project alles van a tot z. Van het storten van de betonnen kuip tot het plaatsen van alle inbouwstukken, de armaturen en de led-verlichting.”
 
Van het zwembad gaan we naar het overdekt terras. Het hout domineert; zowel de vloer, de palen als het meubilair vormen een strakke eenheid. Onopvallend verwerkt in het plafond zijn drie elektrische verwarmingstoestellen. Dat maakt dat het terras prima geschikt is voor gebruik het hele jaar door. Het zicht vanop het buitenterras is net zoals van overal beeldschoon en rustgevend. Je kijkt uit op het zwembad, het gazon of het bos. Puur natuur. Alsof je alleen op de wereld bent. En als we ons omdraaien en naar binnen kijken, lijkt het alsof de buitenruimte naar binnen doorgetrokken wordt. Of is het andersom? Laten we naar binnen gaan…
 
Wit, bruin en beige
Door de grote glazen deur zetten we onze eerste stappen in de eigenlijke poolhouse. We draaien links mee en bevinden ons in een grote ruimte. Geen franjes of tierlantijntjes. Een strakke ruimte die puurheid uitademt. De houten vloer is wat grijzer en lichter dan buiten. Het plafond is hoog, zo’n drie meter. De glazen ramen reiken tot boven, zwarte lijsten benadrukken het open zicht. Voor ons staat een pracht van een houten tafel, het blad gesneden uit één stuk. Gebogen randen en hoeken. Acht witte stoelen vervolledigen de tafel. De belichting is sober gehouden met ingebouwde spots in het plafond. Geen lusters of hangende armaturen.
 
Kijken we wat verder voor ons dan wordt onze blik betoverd door de marmeren keuken. Een chique keuken, met een steen die perfect matcht met de rest van de ruimte. Patrick Verheyen van G&M Natural Stones: “Eerst hebben we met de bouwheer en de architect gebrainstormd over de opzet van de keuken. Al vrij snel werd het duidelijk dat we voor marmer zouden gaan. Eén grote blok die we in stukken zouden verdelen en dan openboek terug aan elkaar gingen plaatsen. Dat vormt uiteraard altijd een hele uitdaging: je hangt af van de natuur, van de kwaliteit van de steen. Want als er een paneel breekt of beschadigd geraakt, moet je helemaal van nul terug beginnen. Gelukkig hebben we de expertise in huis, samen met de nodige machines en bekwame vakmannen.”
 
Het resultaat mag inderdaad gezien worden. Voor ons staat een keuken die opgetrokken is uit één groot stuk marmer. Het effect is verbluffend. Patrick Verheyen: “Het marmer is van Turkse origine: New Zebrino; in een gepolijste uitvoering. De combinatie van wit, bruin en beige maakt dat het echt wel tot de verbeelding spreekt. Het past perfect in de sfeer die de bouwheer en architecte voor ogen hadden. Ik wil graag benadrukken dat het een prima samenwerking was. Een echt plezier om samen tot een top resultaat te komen. Het was voor ons dan ook super om zo’n niet alledaags project te kunnen realiseren.”
 
Luchtigheid troef
De grote ramen in de ruimte zorgen voor een weids uitzicht. Je voelt je aangetrokken tot buiten. Het is net alsof de ruimtes in elkaar overvloeien, een effect dat mee bereikt wordt door het doortrekken van het plafond naar buiten. Wil je wat meer ‘cosiness’, dan kan je ’s avonds het linnen toetrekken. “De vraag van de bouwheer en de architect was duidelijk”, vertelt het team van Eyskens Decoratie. “Het kernwoord was luchtig. De ruimte bevat veel hoge ramen en dat gevoel van ruimtelijkheid moest absoluut behouden blijven. Zo is de keuze vrij snel gevallen op het linnen van het merk C&C. Het is een materiaal waar we vaak mee werken en waar de bouwheer ook al mee vertrouwd was. We hadden hetzelfde stof ook al gebruikt voor de bouwheer zijn privéwoning.”
 
Het Eyskens team: “Het is een heel dun linnen dat extra gekreukt is, 100% Italiaanse kwaliteit. Heel mooi materiaal. We hebben brede stukken gebruikt, wat belangrijk was om het ruimtegevoel te vrijwaren. Als kleur viel de keuze op een witte variant, in de lijn van de muren van de poolhouse. Dat voelt heel natuurlijk aan. Het past perfect bij het marmer van de keuken en de strakheid van het interieur.”
 
Wat opvalt is dat de gordijnen, net als de hele poolhouse, dezelfde rust en tijdloosheid uitstralen. Samen met de ramen zorgen ze dat de binnen- en buitenruimte in elkaar overgaan. “Zo blijft de link met de natuur bewaard”, besluit Eyskens. “En zelfs als je ze toetrekt, blijft het luchtige bewaard. Je zit gezellig binnen in alle openheid en rust.”
 
Naast de hoge ramen valt ook het schilderwerk op. “Je zou de kleur het best als een warm wit kunnen omschrijven”, zegt Tom Peeters van Kleur op Maat. “Het straalt een strakke, minimalistische sfeer uit. Dat past perfect in de geest van de poolhouse. Het geheel vroeg om een hoge graad van afwerking. De eisen van de bouwheer waren - terecht - hoog. Zo moest het kleurverschil tussen de binnendeuren en de muren zo klein mogelijk zijn. Een andere uitdaging vormde het plafond waar we het strijklicht zo veel mogelijk moesten vermijden. Dat is het schuin licht dat binnenvalt door de hoge ramen en alle oneffenheden accentueert. Daarom hebben we zelf alles geplamuurd én gelakt. De verf is dan ook perfect afwasbaar. We zijn zelf heel tevreden met het resultaat. Ook de bouwheer was in zijn nopjes. Hij kende ons werk natuurlijk al, daar we ook zijn privéwoning gedaan hadden.”
 
 
Pronkstuk van de ruimte
Gaan we verder naar het buitenterras toe, komen we in het salongedeelte. De bruine zetel zorgt voor contrast in de ruimte. Maar al onze aandacht gaat ontegensprekelijk naar de zwevende haard. Het absolute pronkstuk van de ruimte dat ruim 70kg weegt. Kim Mertens van AMA Haarden: “Het was de architecte die het merk Focus had voorgesteld. Niet zomaar het eerste beste merk. Zo werd Focus in 2009 bekroond met de ‘Eerste prijs voor het mooiste voorwerp ter wereld’ tijdens het concours Pulchra in Italië. Een van de vele internationale onderscheidingen die het al binnenhaalde.”
 
“Focus is het kindje van Dominique Imbert”, vervolgt Kim Mertens. “Hij ontwierp zijn eerste haard voor eigen gebruik in 1967, in zijn beeldhouwatelier aan de voet van de Franse Cévennen. Enkele enthousiastelingen vroegen hem dit ontwerp ook voor hen te produceren en zo werd Focus gelanceerd. De ontwerpen van Focus passen even goed in een huiskamer als in de meest prestigieuze designmusea, zoals in New York en Stockholm. Vandaag telt het merk zo’n zestig modellen. De nieuwe Focus-haarden beantwoorden trouwens aan de strengste Europese normen. Het rendement bedraagt meer dan 73% en de CO-emissie is kleiner dan 0,1%. Je geniet dus niet alleen van het licht en de gezelligheid van het vuur, maar ook van duurzame warmte.”
 
Zo’n haard plaatsen doe je natuurlijk niet zomaar. Daar komt heel wat bij kijken. Kim Mertens: “Gelukkig hebben we de expertise in huis. Ons famlie-bedrijf heeft al 35 jaar ervaring op de teller staan. We hebben een eigen atelier in huis met alle nodige bewerkings-machines. Dat laat ons toe om alles grondig voor te bereiden en het maatwerk uit te voeren. In onze showroom in Kapellen vindt u een ruime keuze aan haarden en kachels.”
 
Kleur en leven
Als we ons omdraaien valt ons oog op een schilderij aan de andere kant van de ruimte. Het brengt kleur en leven in de ruimte, maar toch op een meer discrete manier. Het kunstwerk is van de hand van de Belgische artiest Johan Daenen en maakt deel uit van een totaal van veertig werken die hij midden jaren tachtig maakte. Deze werden toen rond het Munttheater in Brussel geplaatst tijdens de renovatiewerken. Johan Daenen legt zich toe op het ontwerpen en de creatie van zowel scenografieën en monumentale schilderijen, als van sets en objecten voor televisie, theater, opera en dans.
 
Terug richting buitendeur slaan we een kleine gang in. We komen uit in de slaapkamer. De inrichting is volledig doorgetrokken naar analogie van de grote ruimte: dezelfde verf, vloer en ramen. Toch voelt de ruimte wat anoniemer aan. Het witte dekbed speelt daar ongetwijfeld een rol in. De houten kleerkast trekt de aandacht. Geen deuren of spiegels, enkel strakke open leggers en een zijwand die tot aan het plafond reikt. De nachttafeltjes zijn van dezelfde, ietwat speelse makelij. Mooi!
De laatste ruimte die we bezoeken, is de badkamer. Net als de slaapkamer is deze ook heel functioneel gehouden. De natuursteen straalt warmte uit
en de regendouche nodigt uit om
een ontspannend en verkwikkend stortbad te nemen. Perfect geschikt om gasten te ontvangen voor een kortverblijf. Vol inspiratie verlaten we de poolhouse en genieten we nog even van het herfstzonnetje en het mooie zicht…
 
 
Werkten mee aan deze reportage:
 
www.wastiau.be
www.relaxzwembaden.be
www.granietenmarmer.be
www.eyskens-decoratie.be
www.kleur-op-maat.be
www.amahaarden.com
 
foto’s : Hendrik Biegs