Villa in Knokse stijl ademt puur Belgische kwaliteit

Category: Editie 88

Villa in Knokse stijl ademt puur Belgische kwaliteit  
 
We rijden door een prachtig stukje Knokke, op de overgang tussen de feeëriek glooiende polders, waar het heerlijk fietsen en wandelen is, en de bosrijke lanen met karakteristieke villa’s. Onze bestemming springt uit zijn omgeving en schittert in de felle zeezon. Wit geschilderde gevels met de rijke textuur van oude Brugse moffen en een zwart gepekte plint, speelse daken met een waaier aan doorgestoken kopgeveltjes en afdaken, oranje pannen, een dubbele laag met tegelpannetjes als dorpels onder de ramen en geschilderde luiken met getand lood… Magnifieke details van Belgisch vakmanschap die tijd en aandacht vragen én verdienen. Hier wonen kenners.
 
Expats met woon- en leefervaring keren terug
Mijnheer en mevrouw wonen hier nog maar een vijftal maanden. Ze hebben de laatste 35 jaar als expats gewoond en gewerkt in verschillende, vaak tropische landen. In 1985 hadden ze een vakantiewoning gekocht in Duinbergen. Hun thuisstad Antwerpen vonden ze niet zo geschikt om er vakanties door te brengen en de huizenmarkt aan de kust zat toen juist goed. Enkele jaren terug besliste mijnheer om zijn aandeel in de zaak van de hand te doen. Het koppel verhuisde daarop uit hun mooie woonst net buiten Athene (Griekenland) naar een appartement in Ukkel, ondergebracht in een oude materniteit. Heel mooi, maar in het Brusselse wilden ze niet blijven wonen. De vakantiewoonst in Duinbergen was ook niet je dat. In hun achterhoofd bleef steeds een bepaalde woondroom hangen…
 
De droom begon te materialiseren tijdens een fietstochtje door Knokke. De bouwheer, een gepassioneerd verteller, beschrijft. “We zagen een bordje met te koop op een perceel. Er stond wel een heel lelijk huis op. De oriëntatie naar de zon was ook al vreselijk, omdat de tuin in de schaduw van zijn eigen woning lag. We dachten allebei meteen: kopen, slopen en opnieuw bouwen. Want de ligging tussen land en zee is hier subliem. Je fietst tussen koeien en paarden, wat verderop heb je het Zwin en de kust, en voor je huis passeren dagelijks ruiters te paard. Dat hééft iets, net zoals het speciale zonlicht aan zee, dat we overal in onze nieuwe thuis wilden beleven. Het is in deze wijk ook zeer rustig, zelfs in putje zomer. Hier wilden we wonen. We droomden van een villa in wat men de Knokke- of Zoute-stijl noemt. Dat is een luxe-uitvoering van de talrijke hoevetjes in de polders die in het wit zijn uitgevoerd, met rode pannetjes en een zwarte boord.” Om die droom in goede banen te leiden naar de realiteit, koos de bouwheer heel bewust voor Exclusieve Villabouw Sels uit ’s Gravenwezel bij Antwerpen.
 
Esthetiek met betrouwbare motor
Mijnheer licht zijn keuze toe door te wijzen op de kopgeveltjes die overal, boven elke façade van de nieuwbouw, speels door de daken schieten, afgeboord met hun typische ronde pannen. “Dat dak zit dus vòl met leven he”, klinkt het lovend. “Net zoals de gevels en de indeling en afwerking van het interieur. Dat is de visie van Sels die er uit spreekt. Hun architect voor ons dossier was Andre Temmerman, een échte artiest die ons zeer goed aanvoelde. Ook de zakelijke werking van de villabouwer overtuigde me. Ik wil een prijs waar ik mee kan werken, van mensen die me een offerte opmaken van a tot z - vrijblijvend en voor het project begint - en die me de nodige uitleg geven én de verantwoordelijkheid opnemen. Voilà. En met Sels héb je dat one stop shop-concept helemaal. Het resultaat van onze samenwerking? We zijn op tijd in ons huis binnengestapt, de kwaliteit is er én we zijn vier procent beneden ons budget gebleven. Altijd zijn we volledig open en transparant begeleid.” Een gewezen zakenman herkent een sterk businessmodel meteen.
 
Basis, licht en indeling
We zetten ons gesprek verder in een knusse sofa in de woonkamer, bij een lekker koffietje. Het interieur heeft er een heldere basis met veel lichtinval, witte wanden, een wit geschilderd balkenplafond vervaardigd uit massief eiken, een verrassend strakke wand met een verzonken open haard en symmetrische nissen en kasten. Een klassevol en sober decor voor de eclectische verzameling van enkele antieke objecten, kunstwerken en familiestukken die aan de bewoners bleven kleven doorheen de tijd. “We wilden juist die mix van een beetje oud, maar niet té, en een beetje strak”, legt mijnheer uit. “Lichtinval vonden we essentieel, en ook dat is hier super geslaagd. In de ontwerpfase vroeg ik de architect ook om een as te creëren van in het begin tot aan het eind van de woning, en nu kijk je inderdaad door het kleine venstertje van de voordeur dwars door de hele woning en via een raam weer tot buiten. De architect stelde zelf voor om een tweede, parallelle as te maken op de lijn van de bijkeuken. Daardoor is er nu een hele goeie flow en circulatie. Aan de voordeur kies je ervoor om ofwel recht vooruit de leefruimte in te gaan, ofwel met je boodschappen links ervan naar de bijkeuken te gaan.”
 
Behalve de dubbele lengte-as zijn er ook verschillende dwarse doorzichten, in een interieur dat heel open is maar toch ook intiemere plekken genereert. Omtrent de keuken was er even debat, grapt de bouwheer. “Ik wilde een open eetkeuken maar mijn echtgenote voelde meer voor een ouderwetse eetkamer. Als echte Belgen vonden we het compromis: een diep uitgewerkte doorgang tussen eetplaats en keuken, waarin een schuifdeur en ook ingemaakte kastjes zijn geïntegreerd. Zo maken we een aparte kamer van de keuken wanneer we willen.” Op de lijn van de schuifdeur verandert het natuurlijk eiken parket van de woonkamer en eetplaats in een erg leuke en mooie vloer in terracotta tegels, afkomstig van Tegelbedrijf Van Riel uit Brasschaat, die doorlopen over de circulatie- en zichtas van de bijkeuken. Hoge plafonds en veel wit versterken het ruimtegevoel overal, en weerkaatsen het gulle en intensere licht van de zon aan zee. Een tijdloos zwart-witcontrast komt doorheen de hele woning van de zwarte, gepatineerde handgrepen en deurkrukken van Lerou uit Brugge. Dergelijke consequenties brengen harmonie en rust in het totale interieur. Nog een mooi voorbeeld binnen de zwart-witthematiek zijn de tabletten van de keuken en bijkeuken beneden én de badkamers boven, die alle zijn vervaardigd in Belgische blauwe hardsteen met een verzoete afwerking door Baeken Natuursteen uit Turnhout. Tegelbedrijf Van Riel combineerde de blauwsteentabletten boven wel met een keramisch tegelalternatief op de vloeren, omwille van het onderhoudsgemak en de duurzaamheid.
 
De keuken in haar geheel is een plaatje van evenwichtige verhoudingen en subtiele materialen. De blauwsteen van Baeken en het Boretti-fornuis zijn de enige donkere toetsen in een witte ruimte met naturel accenten, zoals de vloer in terracotta en het eiken van tafel en stoelen. Het kastwerk zit geplooid in de hoek, waarbij het koken en de dampkap in een nis zijn geplaatst en het spoelen tegen een andere wand. Zo maximaliseert de ruimte zich voor de circulatie en het onderhoud. Zelliges met een melkwit aspect accentueren de keukenhoek. De werkbladen in blauwsteen van de bijkeuken worden gedragen door eiken maatwerk. Achter één van de fronten gaan wasmachine en droogkast schuil.
 
Volgen we de aangename flow van de woning naar het thuisbureau van mijnheer. De witte bibliotheek reikt de hoogte in, waar fraai gebinte nog meer karakter geeft tot in de nok. De ambachtelijke houtconstructie is niet-structureel en louter decoratief - maar wél vervaardigd uit echt en massief eiken. Het wit schilderen van dit gebinte is, net zoals bij het eiken balkenplafond in woon- en eetkamer, een gedurfde en eigenzinnige maar zéér geslaagde beslissing van de bouwheer. Ook het ossenoog was een uitdrukkelijke wens van mijnheer. Het geeft charme, én hij houdt er contact met de voordeur mee vanuit zijn bureel.
 
De weg naar het licht
Opnieuw in de inkomhal nemen we de wit geschilderde trap naar de verdieping, waar de nachthal één open as van muur tot muur is, zoals de dubbele as beneden. Ook details van het gelijkvloers komen terug, zoals het spel van ruim wit met de spaarzame zwarte contrasten van de Lerou-greepjes en de tabletten in blauwsteen van Baeken. Of de ingefreesde belijning op de kastfronten en radiatorkasten. Gaandeweg toont het huis ook zijn ware grootte, en dat is heel wat ruimer dan wat je langs buiten op het eerste gezicht zou verwachten, met al de kleine kopgevels. Binnen ontdek je de som van alle geschakelde volumes, en dat levert talrijke verrassingen op. Twee logeerkamers en de master bedroom zijn op elkaar afgestemd naar gevoel en uitrusting, net zoals de badkamers voor gasten en bewoners.
 
De smeedijzeren handgreep volgt de strakke eiken trap met een sierlijke maar heel bescheiden lijn, die lichtjes golft op haar tocht naar boven. Het is artisanaal vakwerk van Smederij Beirinckx, met een opgestuit kopje aan het begin en het einde. Op de bovenste verdieping, aan het einde van de smeedijzeren ‘looplijn’, liet de bouwheer twee extra klapraampjes invoegen. “Zo wordt de trap met een sober kunstwerk als handgreep een weg naar het licht en de hemel”, zegt hij. Het licht op het hoogste punt van de woning is inderdaad heel intens. Hoger kunnen we niet, want in het hoogste stukje zolderpunt heeft Konos Air uit Zaventem het ventilatiesysteem weggewerkt. Dat systeem van Konos Air zorgt constant voor voldoende aanvoer van zuurstof door te ventileren, wat belangrijk is voor de gezondheid van mens en dier. Verbrandingstoestellen werken er immers beter door, wat de kans op CO-vergiftiging door die toestellen verlaagt.  Ventileren voert ook de vervuilde en vochtige lucht (van het koken, wassen, douchen) af, waardoor de kans op geuren en allergieën vermindert en de vorming van condensatie of schimmels op de muren wordt vermeden. Ook hinderlijke of schadelijke stoffen die in de woning vrijkomen, krijgen dankzij de ventilatie geen kans om zich op te stapelen. Konos Air kiest samen met de architect en de bouwheer voor de meest geschikte manier voor de plaatsing van de leidingen, die de lucht vervoeren. Dat kan bijvoorbeeld via gegalvaniseerde kanalen die op zolder worden gelegd en in de rest van de woning worden verborgen in valse plafonds of afkastingen. Ofwel worden afgerond rechthoekige leidingen in de chape of isolatie van alle ruimtes geplaatst en individueel aangesloten op collectoren die rechtstreeks aan de ventilatie-unit worden gekoppeld. De derde optie die Konos Air aanbiedt zijn flexibele kanalen die worden ingestort, voornamelijk in stortbeton. Vanaf de ventilatie-unit wordt er aangesloten op een collector, vanwaar elke ruimte individueel wordt verlucht door een apart kanaal. Konos Air zorgt ervoor dat de kanalen na plaatsing altijd goed bereikbaar blijven voor onderhoud, zelfs die in de chape. Voor een minimum aan visuele hinder in het interieur verwerkt de installateur de zuig- en blaasmonden in ingebouwde kasten en keukenmeubels. Er zijn ook designventielen verkrijgbaar die mogen worden gezien.
 
De tweede verdieping wordt grotendeels ingenomen door een ruime polyvalente kamer. Die mogen de jongere familieleden gebruiken als autonoom appartement wanneer ze naar zee komen. Door het raam zien we het hoge groen van Léopold Lippens’ tuin, baron en burgemeester van Knokke. Zijn voorouders zetten zich al van in de 18de eeuw - dus nog voor het ontstaan van België - in voor de groei van dit pittoreske kuststadje. Maar in dit kwartier, aan het ruiterpad tussen polder en zee, overheersen de rust en schoonheid van weleer.
 
Bouwen is… meer dan stenen stapelen
Mevrouw en mijnheer zijn lieve en gastvrije mensen die heel wat levenskunst en woonervaring hebben verworven. Om zich te settelen op deze plek zochten ze naar een partner met bouwervaring en kennis van zaken. Sels, op zijn beurt, coördineerde en bewaakte de kwaliteit van alle werken op maat. “Want bouwen is meer dan stenen stapelen en bezetten”, zegt de projectleider van Sels, Pieter Relecom. “Elke stap in het bouwproces wordt afgestemd op de vorige en de volgende. Om meerwaarde op maat van de bewoners te creëren, houden we de teugels van in het begin tot lang na de realisatie goed in handen. Aanvankelijk wordt de volledige woning gebudgetteerd. Per onderdeel, van de ruwbouwwerken over de ventilatie en vloeren tot de afwerking, voorzien we verschillende stelposten. Per post trachten we systematisch drie vergelijkbare offertes voor te leggen. Die komen van mensen met wie we al eerder hebben samengewerkt, van aannemers uit de regio en van mensen die de klant ons voorstelt. Alles wordt besproken, wij geven ons advies, maar de klant beslist finaal met wie hij in zee gaat. Met het oog op de budgetten zorgt deze werking dat er altijd wel flexibiliteit bestaat naar wie wat gaat doen en welke materialen gebruikt worden.”
 
Diverse aannemers van de interieurafwerking zijn reeds genoemd tijdens de rondleiding door de villa in Knokke-stijl. Hieronder leggen we de focus op twee echte professionals die zich specialiseren in de verfijning van het buitenaanzicht van de specialere bouwprojecten.
 
Oude metseltechnieken uit Belgisch bouwverleden
Villabouwer Sels schreef in overleg met de bouwheer een plaatselijke ruwbouwaannemer voor. Christophe Buidin, de zaakvoerder van bouwbedrijf Build4Ever dat de ruwbouw verzorgde, is zelf een Knokkenaar. Hij kent niet alleen de plaatselijke bouwgeschiedenis zeer goed, maar zet ook altijd in op kwaliteit en meerwaarde. “We hebben liefst dat het anders dan anders moet zijn”, aldus Christophe. “Dat is ook het allerleukste om te doen, omdat je kan tonen wat je in huis hebt.”
 
En dat is bij dit bouwwerk absoluut zichtbaar. Build4Ever zorgde niet alleen voor een totaal waterdichte en goed geïsoleerde ruwbouw met muren die stuk voor stuk perfect haaks en lood staan. De bouwonderneming schonk eveneens uitzonderlijke aandacht aan sprekende details in het metselwerk. Zo zijn er bijvoorbeeld bij een strek - dus bij een rechtstaande rij stenen boven een raam - telkens drie stenen aan de buitenkanten van de streklaag ietsjes meer naar buiten gekanteld. Op het eerste gezicht is hier voor velen niet veel van te merken, behalve dat het een ouder gevoel en uitstraling aan de woning geeft.
 
Het metselwerk is uitgevoerd in kruisverband. Build4Ever gebruikte daarvoor een nauwkeurige metselstructuur, waarbij er niet op halve stenen maar wel op één vierde tot zelfs op één achtste deel van een baksteen wordt gewerkt. Dat moet bij elke steen juist zijn, want anders valt heel de structuur in het water. De techniek is van dichtbij wel goed te zien, maar het is al van heel ver af voelbaar.
 
Build4Ever plaatste voorts een dubbele laag met tegelpannetjes als dorpels onder elk raam. Deze dorpels zijn een typisch verschijnsel uit het Knokke van vroeger tijden.
 
Dergelijke technieken maken deel uit van het erfgoed uit de Belgische bouwgeschiedenis. Ze zijn het tegenovergestelde van vlug-vlug iets afwerken. Het zijn details die tijd vragen maar die ook opleveren. De woning is pas klaar, en toch spreekt ze de taal van het verleden. Zonder tongval. Christophe: “Oude details maken ons werk boeiend. We werken nog echt Belgisch, puur met de knowhow en de mensen van hier.”
 
Algemene bouwonderneming Build4Ever ontstond in de jaren ’80, specialiseerde zich in grote renovatieprojecten en nieuwbouwwoningen en groeide van eenmanszaak uit tot kmo. In 2007 nam Christophe Buidin, die toen al meer dan 20 jaar bouwervaring had, alle expertise en knowhow over.
 
Terrassen en paden in oude materialen
Van Opstal Bestratingswerken uit Hoogstraten voegde een sfeer toe aan deze woning, die te vergelijken is met het metselwerk. Als verharding voor de terrassen en de paden gebruikte het bedrijf gebakken kleiklinkers in waalformaat. De keuze voor oude, gerecupereerde kleiklinkers geeft de verharde oppervlakken veel meer subtiele kleurnuances. De oude klinkers hebben al een heel leven achter zich, waardoor elk exemplaar er ook uitziet alsof het uniek werd getrommeld door de hamertjes van de tijd. Bovendien worden ze, met het liggen, mooier met de jaren. De oppervlakken en paden in de Knokse villa zijn overal afgekant met een dubbele rij boordstenen in strekse lagen. Alle klinkers zijn afgeboord met verzonken en dus onzichtbare borduurtjes.
 
De oude kleiklinkers zijn geplaatst op een laag gestabiliseerd zand, volgens de regels van de kunst. Bijzonder is dat ze zijn ingevoegd met Flowpoint, een voorgemengd mortelpoeder met hulpstoffen erin. Na het mengen met water en het uitdrogen, zorgt dit procédé ervoor dat de voegen dicht blijven, waardoor onkruid geen kans heeft. Zaakvoerder Cor Van Opstal: “Deze trend is al een vijftal jaar in opmars, en biedt resultaat, maar je mag niet denken dat je nooit meer iets aan je terras of pad moet doen. Er kunnen namelijk altijd scheurtjes in komen. Dus wie laat voegen, raad ik aan om jaarlijks een controleronde te doen. Ontdek je een scheurtje, bel dan even en het is zo opgelost. Dan blijft het terras onderhoudsvrij en heb je nooit gras of onkruid tussen de voegen. Mos komt er wel op, maar dat is zo weer weg met de hogedrukreiniger.”
 
Behalve het werk in kleiklinkers voorzag Van Opstal eveneens opritten in dolomiet. Die zijn geplaatst in honinggraatmatten, waardoor de steentjes mooi op hun plaats blijven liggen.
 
Cor Van Opstal en zijn team staan altijd klaar voor alle mogelijke bestratingswerken op kleine en grote werven in binnen- en buitenland. Naast gewone en gebakken klinkers worden ook veel kasseien gelegd, en er is steeds keuze uit oude en nieuwe materialen. Verder legt de firma ook terrassen aan in arduin en keramisch materiaal. Cor werkt altijd zelf mee en heeft een grote voorliefde voor oude materialen en bijzondere legwijzen. “Niet iedereen kan het speciale werk aan. Het moèt gewoon goed zijn. Dat maakt het ook leuk en geeft eer aan je werk”, aldus Cor.
 
Met dank aan :
 
Sels Exclusieve Villabouw
www.sels.be
 
Met de medewerking van :
 
Lerou ijzerwaren nv
www.lerou.com
 
Tegelbedrijf  Van Riel bvba
www.tegelsvanriel.be
 
Konos Air bvba
www.konosair.be
 
Natuursteen Baeken
 www.baeken.be
 
Smederij Beirinckx
www.beirinckx.be
 
Build4Ever bvba
www.build4ever.be
 
Bestratingswerken Van Opstal
www.van-opstal-bestratingswerken.be