Vakantiewoning in eigen land

Category: Editie 106

Vakantiewoning in eigen land
 
 
“Je kan een huis niet in één dag aankleden. Een interieur krijgt pas na verloop van tijd echt vorm.” Philip Simoen loopt verwonderd door de ruimte. Het is even geleden dat hij in de woning is geweest. “Leuke keuze van bloemen”, zegt hij. “De bewoners hebben het mooi verder ingekleed.” Als interieurarchitect lag hij mee aan de basis van deze villa, samen met architecte Bieke De Coninck. Zij werkte het ontwerp uit, hij deed de detaillering: de materialen, de kleurcombinaties, het lichtconcept, de keuze en vormgeving van het meubilair. Beide architecten kennen elkaar al geruime tijd. Dit project ligt hen na aan het hart. Het veruiterlijkt naadloos hun visie op wonen. “Dit is in de eerste plaats een heel bruikbaar huis”, legt De Coninck uit. “Esthetiek is een wezenlijk gegeven van architectuur, maar comfort komt toch altijd op de eerste plaats. Alles is praktisch ingedeeld en ingericht. Die functionaliteit wordt op haar beurt versterkt door te werken met natuurlijke materialen en diepe kleuren.”
 
Chipperwerk
Van buitenaf oogt de woning indrukwekkend. Aan de voorzijde is ze relatief gesloten. Als je de toegangspoort voorbij bent lijkt het wel alsof je op een of ander vakantiedomein bent aanbeland. Overal is er groen, terwijl de omvang van de woning bijna onmetelijk lijkt. Een puntachtige gevel treedt subtiel op de voorgrond, met daaraan een langgerekt woonvolume dat uitloopt in een reusachtige garage. “Het hoge volume met de rieten kap is een bestaande familiewoning uit de jaren vijftig die we helemaal hebben opgeknapt”, legt Bieke De Coninck uit. “De vleugel links die daarop aansluit is helemaal nieuw. De bedoeling was daarbij een woning te creëren die een zekere authenticiteit uitstraalt. De eigenaars wilden een modern huis dat aan de ene kant het oorspronkelijke gebouw zoveel mogelijk in ere liet, en aan de andere kant mooi meegaat met de taal van het landschap. Het pand bevindt zich in een enorme parktuin. Hier kan je geen hagelwitte villa neerpoten. Het mocht iets karaktervoller zijn dan dat.”
De oorspronkelijke woning bestond uit een koele grijze crepie, had witte ramen en was getooid met zwarte leien. Vandaag is de vorm exact hetzelfde gebleven, maar het uitzicht is volledig anders. Een donkergrijs rieten dak topt het huis, terwijl de gedeeltelijke afwerking met hout een zachte uitstraling geeft aan het geheel. De gevelsteen is dan weer opvallend genuanceerd. Het lijkt wel alsof er een cementsluier over de bakstenen ligt. Bieke De Coninck: “Het resultaat van chipperwerk, een decoratieve afwerking genoemd naar de befaamde architect David Chipperfield, die de techniek in 2008 voor het eerst toepaste in Berlijn. Hij zorgt voor een heel tactiele gevel die een levendige indruk maakt. Bovendien hebben we de stenen soms uit de lijn gemetseld, zodat het authentieke karakter andermaal versterkt wordt.”
 
Oud vindt nieuw
Ook binnen is de originele structuur grotendeels bewaard gebleven. De oude kantoorruimte werd opgeknapt. Waar vroeger inkom en keuken waren, is nu een soort van dubbele tussenruimte geconcipieerd die als link geldt tussen de living in het oude gebouw en de keuken in de nieuwe vleugel. Elke ruimte wordt gescheiden door een smeedijzeren deur, een elegante, plafondhoge oplossing met een heel lichte, minimalistische look. “Het werk van Ricky De Witte, een absolute vakman die veel aandacht heeft voor stijl en detail”, prijst Bieke De Coninck de man achter De Witte Metaal & Glas Constructies. Het bedrijf is gespecialiseerd in het vervaardigen van allerhande metaalconstructies en glaswerken op maat. Denk aan deuren en ramen, trappen, trapleuningen en handgrepen, balustrades en veel meer. Ricky De Witte: “Daarbij combineren we staal en inox graag met heel verschillende afwerkingsmaterialen zoals glas, hout en natuursteen. Hier bijvoorbeeld is gekozen voor helder gelaagd glas, maar een gekleurde of gezandstraalde vorm is evenzeer mogelijk. Alles hangt af van wat de klant wil. Dit soort deuren past in elk interieur en gaat mooi samen met diverse materialen.” De Witte is een familiebedrijf, ooit opgestart door vader Willy en inmiddels al meer dan vijftig jaar aan de slag. De knowhow die er doorheen de tijd is opgebouwd maakt dat de metaal- en glasspecialist voor elk interieur of project een oplossing kan bieden. Ricky De Witte: “Voor ons is de kwaliteit van het werk altijd het belangrijkste aandachtspunt. We werken met geschoolde vakmensen, terwijl ikzelf altijd het aanspreekpunt ben. Elk ontwerp volg ik persoonlijk op, zodat de klant altijd de garantie heeft dat zijn project in goede handen is.” In de tussenruimte bevindt zich een grote maatkast die behalve een opslagplaats ook de ingang herbergt naar de kelder en trap richting de eerste verdieping met enkele kinderkamers. Loop je voorbij die trap, dan kom je in de eigenlijke inkomhal, aan de zijkant van het huis. Bieke De Coninck: “De originele voordeur is er nog altijd, maar wordt slechts zelden gebruikt. De bewoners zijn erg gesteld op hun privacy. Vandaar ook dat de eigenlijke ingang aan de zijkant zit, om rechtstreek uit te geven op het nieuwe woongedeelte.” In de woonkamer, waar vroeger de zit- en eetplaats waren, bevinden zich nu het salon en een aparte tv-hoek, visueel gescheiden van elkaar. Opvallend is het gebruik van zowel authentieke elementen als gloednieuwe meubels. Oud en nieuw versmelten tot een harmonisch geheel. Zo prijkt in het salon een zetel die nog toebehoorde aan de grootouders van de eigenaars, terwijl in de tv-hoek een gloednieuwe loungezetel pronkt voor een bibliotheekkast waarin subtiel bladgoud verwerkt zit. “Zowel qua materialen als meubels loopt alles mooi over in elkaar”, vertelt Philip Simoen. “De look-and-feel mocht anders en meer eigentijds, maar de ziel van de woning moest bewaard blijven.”
 
Leefkeuken
Vanuit de zithoek kijk je in één lijn tot in de keuken. Ook dat gegeven was belangrijk: de ruimtes mochten geen hokjes zijn, maar moesten logisch aan elkaar geschakeld zijn om een heel ruimtelijk gevoel op te roepen. Keuken en eetkamer openbaren zich als het centrum van de woning. De bewoners wilden een echte leefkeuken. Het merendeel van het leven in huis speelt zich hier af. Een groot massief sculpturaal blok bevindt zich middenin de ruimte. De kasten bestaan uit licht geborstelde eik die donker gebeitst is. Het tablet is Fior di Bosco, een warme marmer waarvan kleur en gevoel naadloos aansluiten bij de gebruikte houtsoorten en parketvloer. Philip Simoen: “Alle moderne hedendaagse technieken zijn verwerkt in deze keuken, met veel oog voor het detail. Zelfs de vuilnisbak is heel subtiel weggewerkt in het marmeren tablet. We hebben samen met de bewoners kast per kast overdacht hoe ze die zouden gebruiken. De keuken moest een echte leefkeuken zijn. Alle handelingen die je in het dagelijks leven stelt, hebben we heel minutieus op een rijtje gezet om zo indeling en uitwerking te concretiseren.” De realisatie is van Nagel Interieur, dat al het maatwerk in de woning op zich nam. “Pedro Nagel is een vakman. Hij heeft zowat de hele woning mee vormgegeven. Niet alleen de keuken, ook het haardmeubel in de living en eetkamer, alle binnendeuren, de dressing, noem maar op. Zijn visie sluit mooi aan bij de onze. Nagel interieur heeft een zwak voor strakke lijnen en pure vormen. Je merkt dat alles heel speels vervaardigd is, zonder dat het te veel wordt. De detaillering is uitzonderlijk. Alles wordt in ons eigen atelier gemaakt, met de grootste zorg voor afwerking en kwaliteit. En elk meubel benut de ruimte optimaal. Daarover hebben we samen sterk nagedacht.”
 
De eetzone is visueel afgescheiden van de keuken en loopt door tot in de nok van het dak. Verder valt ze op door het gebruik van designmeubilair: een tafel van St-Paul Home, stoelen van B&B Italia naar een ontwerp van Patricia Arquiola, railverlichting van Zumi. Op de hoek kan je de ruimte openzetten via grote schuiframen. “De ‘Endless Window’ van HAKI”, vertelt Bieke De Coninck. “Een op en top Belgisch familiebedrijf dat zijn eigen aluminium profiellijn heeft en alles in eigen huis vervaardigt en poedercoat. Ik ben er een enorme fan van. Het schuifsysteem hier is bijzonder minimalistisch en elegant van uitstraling. Dankzij de fijne profielaanzichten en ingebouwde verzonken profielen is er een maximale lichtinval. Je verkrijgt een bijna ononderbroken glaspartij, waardoor de ruimte echt versmelt met de buitenomgeving. Bovendien combineert HAKI die hoge designwaarde met een heel functionele opstelling. Zo merk je dat er geen sluitingen zijn op de kop, maar wel ter hoogte van de middenstijl in de vorm van fijne latjes. De bewoners hebben het niet zo begrepen op klinken. Door op deze manier te werken krijg je een heel elegante oplossing die bijna onzichtbaar in het profiel valt. Een soortgelijke oplossing hebben we ook bedacht voor de buitendeuren. De klinken gaan daar op in grote stijlen die over de hele lengte van de deur zijn doorgetrokken. Ze vallen praktisch niet op.”
 
Masterbedroom
Via de wasplaats bereik je eerst een tussenruimte met inmaakkasten die de technieken herbergen. Die is verbonden met het nachtgedeelte. Bieke De Coninck: “De slaapkamer met badkamer en dressing zijn allemaal beneden geïnstalleerd met het oog op levenslang wonen. Elke ruimte staat op zichzelf maar wordt ook mooi aan elkaar geschakeld door een lange gang die desgewenst kan afgesloten worden door plafondhoge pivotdeuren.” Ook in deze ruimte werd alles op maat gemaakt door Nagel Interieur. De dressing is halfopen. Aan één zijde zijn er kasten, terwijl in het midden van de ruimte twee blokken werden gerealiseerd. Ze bestaan uit hetzelfde materiaal als de keuken, om de uniformiteit aan te houden en werden vervolgens bovenaan met leder bekleed. Dat aan geen enkel detail voorbij gegaan is, tonen de lades. Elke ladenkast is specifiek ingedeeld en heeft haar eigen functie, zodat alle kledingstukken netjes weggelegd kunnen worden. De badkamer is volledig gehuld in Tadelakt, een natuurlijk pleistermateriaal op basis van kalk. Zelfs de pivoterende deur naar het toilet is bekleed met het materiaal. Door te werken met een voorzetwand valt de spiegelkast volledig weg in de muur. Voor het raam pronkt een groot vrijstaand bad met zicht op een privétuintje. “’s Ochtends valt het licht mooi binnen, wat voor een heel onbevangen en gezellig gevoel zorgt. Je zit helemaal privé en toch ben je niet ingesloten. Er is integraal zicht op groen”, zegt Philip Simoen.
 
De privétuin is als het ware ook in de slaapkamer zichtbaar. De toon van het hout is in deze ruimte zachter. Philip Simoen: “Uniformiteit is belangrijk voor een woning, maar hier nog een keer datzelfde donkere hout gebruiken zou te veel van het goede geweest zijn. Notelaar zorgt voor een welgekomen accent en combineert mooi met de groene gordijnen.” Ook hier valt het schuifsysteem van Haki in het oog. “Je kan het raam op een vaste kierstand zetten”, aldus Bieke De Coninck. “Op die manier verlucht je de kamer op een veilige manier. Er wordt gewerkt met een haak- en pensluiting die je op twee punten in de vloer kan vastzetten. Het raam blijft openstaan en toch kan er niemand binnen. Een doordachte en elegante oplossing.” Vanuit de kamer kijk je uit op de immense parktuin. Ooit was er een boomkwekerij. Vandaag maken heel wat van de oorspronkelijke bomen mee deel uit van het decor. Adembenemend.
 

Met dank aan:

Bieke De Coninck - Project Architects
www.projectarchitects.be
 
Interieurarchitect Philip Simoen
www.simoeninterieur.be
 
Dewitte-mg Projects bvba
www.dewitte-mg.be
 
Nagel bvba
www.nagelinterieur.be
 
HAKI
www.haki.be
 
Basalte
www.basalte.be
 
Franke
www.franke.be
 
Topglass nv.
www.topglass.be