Licht en doorzicht

Category: Editie 102

Licht en doorzicht 

Gevoel voor oriëntatie, licht en openheid. In samenspraak met een praktisch plan structureert het de architectuur.Vorm en functie moeten één zijn. Architect Christophe Baetens gaat er prat op. Er zit lijn in zijn woningen. Ze vertrekken vanuit een welbepaald idee dat ruimtelijkheid vooropstelt en vormelijke kenmerken toetst aan praktische overwegingen. De woning die hij ontwierp in het Antwerpse is daar een prachtig voorbeeld van. Qua opper vlakte is ze niet overweldigend, maar ze oogt wel royaal door slim om te springen met de beschikbare ruimte en de directe omgeving te integreren in het totaalontwerp 

Horizontaliteit en luchtigheid 
Het huis is negen meter breed. Een redelijke standaard voor een halfopen bebouwing in België. Het oog denkt echter anders. Aan de voorzijde loopt een donkere, gebrande houten bekleding over de hele breedte van de gevel en die gaat bijna onmerkbaar over in een poort richting de tuin.“Ze rekt de woning horizontaal uit”, legt Christophe Baetens uit. “Loodrecht daarop heb je dan een witte voortuinmuur, ter hoogte van de wachtgevel van het aangrenzende gebouw. Die geeft op haar beurt lucht aan het ontwerp en verzacht zo de massieve wachtgevel van de bestaande buren. Ze zuigt je als het ware de woning binnen.” Een buitenproportionele brievenbus en geïsoleerd boompje beïnvloeden mee het perspectief. De eigenaar wilde geen klassieke halfopen woning met een rijstrook naast het gebouw. Al vanaf de voorzijde van het huis lijkt niets erop dat dit het geval is. “Elke ingreep, hoe klein ook, gebeurde met de ruimtelijke omgeving in het achterhoofd.” Het meest in het oog springen daarbij de ramen die een combinatie zijn van aluminium en hout. De opengaande delen bestaan uit massieve houten blokken die in conversatie gaan met slanke aluminium profielen. Binnen resulteer t dit in een verrassende ritmering, buiten op de gevel zorgt het voor een zekere levendigheid die het typische zwart-witpatroon doorbreekt. Katrien Bossaerts van Profel Expert Dritto in Duffel, dat van begin tot einde instond voor deze unieke realisatie: “Dit project was een uitdaging, maar wel een heel interessante. De combinatie van licht hout en donker aluminium in een en hetzelfde vlak is geen alledaags gegeven, maar komt hier prachtig tot zijn recht. De grote glaspar tijen en fijne aluminium profielen zorgen voor een esthetiek die naadloos aansluit bij het moderne karakter van het huis, terwijl de toevoeging van hout voor meer diepte en karakter zorgt. De houten elementen bestaan uit Afrikaanse Teak. Daarbij hebben we de ramen op de verdieping afgeboord met aluminium dorpels in een witte kleur om het rustige beeld van de crepi zo weinig mogelijk te verstoren.Ter hoogte van de inkom is er bovendien gewerkt met een pivoterende deur met Dima deurgreep, wat eveneens voor een strak effect zorgt.”  Dritto is een gecertificeerde verdeler van Profel, het merk dat is al meer dan zeventig jaar gespecialiseerd is in ramen en deuren in aluminium, pvc en hout. “Met deze realisatie laat Dritto op een heel mooie manier zien waar het Profel om draait: we willen blijven innoveren en evolueren om onze klanten de best mogelijke ramen aan te bieden, afgestemd op hun specifieke wensen, noden en stijlgevoel”, vertelt Antoinette Dumon van Profel.“Niet alleen op technisch vlak wil Profel een voorloper zijn, ook wat betreft creativiteit. Daarom werken we met goed opgeleide en erkende verdelers van wie we zeker zijn dat ze alles in goede banen leiden en de projecten tot in de puntjes afwerken, vanaf de voorstudie tot de opmetingen en eigenlijke uitvoering. Je bent pas Profel Expert als je aan welbepaalde kwaliteitseisen voldoet. Wat Dritto in Schilde heeft gerealiseerd is een prachtig staaltje vakmanschap.” Waar de grote ramen ook aan bijdragen, is het overvloeien van binnen naar buiten en omgekeerd. “Alle ruimtes in huis zijn georiënteerd op de verschillende stukken tuin rondom het huis”, aldus architect Christophe Baetens. Het beton buiten is hetzelfde als dat binnen. Alles lijkt in elkaar over te lopen, terwijl je telkens andere zichten krijgt, waar in huis je ook bent. Overal om je heen is er terras en groen.” Waar normaal gezien een typische oprijlaan of zijtuinstrook wordt aangelegd, loopt het beton gewoon door tot aan de toegangspoort vooraan en wordt het afgeboord door Portugese laurier.Via de ramen kan je er naar buiten en bij mooi weer ’s morgens van de zon genieten. Bovendien moet het groen op termijn doorgroeien tot de hoogte van de poort en zo een groenterras vormen voor de kinderkamers, waar de ramen van de vloer tot het plafond reiken. 

Assen en asymmetrie 
De woning is opgebouwd rond verschillende assen die structuur aanbrengen in het geheel en zo voor rust zorgen. Dat gegeven wordt al duidelijk zodra je de inkomhal binnenkomt. Als de deur opengaat, krijg je meteen een direct doorzicht in de woning. Je kijkt helemaal tot buiten, tot aan een esthetisch witte wand die een deel van de tuin afbakent. De hal maakt integraal deel uit van de leefruimte. Loop je langs de vestiairekast, dan stap je onmiddellijk de woonkamer binnen en wordt de dieptewerking van het huis verder geaccentueerd door een kastenwand over de hele lengte van de ruimte. Ze herbergt de technieken, maakt plaats voor een bureel, een opslagplaats voor wijn, een bijkeuken en een deur richting de tuin. Het was de vader van de eigenaar, vroeger zelf architect, die het concept van die maatkast uittekende. De verschillende panelen, schuifdeuren, vlakken en stijlen verhouden zich telkens anders ten opzichte van elkaar en zorgen voor een mooie asymmetrie. Waar de woonkamer begint, is ook de trap gepositioneerd. Die is afgewerkt in crèmekleurig beton ciré en fungeert als scharnierpunt tussen boven en beneden, maar net zo goed tussen de onderlinge volumes op het gelijkvloers. Draai je naar links richting de straat, dan zet je voet in het salon. Loop je door, dan bevind je je in de eetkamer met keuken. “Er ontstaat een soort van loftgevoel waarbij alle functies organisch aan elkaar zijn geschakeld”, verduidelijkt Christophe Baetens. De keuken heeft niet echt de aanschijn van een keuken. Bewust. Een lang sculpturaal blok in koffiekleur fungeert als kookeiland met daarboven een recirculatiedampkap van het Belgische merk Novy. Amper één spotje kijkt achteloos uit over het immense vlak. “Licht hoeft niet noodzakelijk uit het plafond te komen. Licht creëer je door je ruimtes open te trekken. Door te werken met staande lampen of andere op zichzelf staande elementen.” Enkel boven de eettafel bungelen drie pendels, strakke verlichtingselementen die als pijlen uit het plafond schieten. Daarnaast is de dampkap zowel verlic tingsobject als afzuiging. “De Novy Zen kan je opvatten als een designelement, opgebouwd uit een lichtdoorlatend solid surface-materiaal”, aldus Julie Cottyn van Novy.“In feite combineert het model zelfs twee soorten verlichting. In de omkasting is de eigenlijke dampkap geintegreerd die functioneel licht geeft. De box zelf doet op zijn beurt dienst als sfeerverlichting. Daarbij kan je kiezen uit een eerder neutraal licht of een warmere, gele gloed, afhankelijk van het model dat je kiest. De Novy Zen is ook uitgerust met een afstandsbediening, zodat je ’s avonds, als je bijvoorbeeld in de zetel zit eenvoudig kan genieten van het sfeerlicht.” Esthetiek is een belangrijk gegeven bij de producten van Novy. De dampkappen gaan uit van een subtiel lijnenspel en combineren die zin voor design met veel technologische doordachtheid. Gebruiksgemak, natuurlijk stilte, duurzaamheid. Het zijn begrippen die onlosmakelijk vervlochten zitten in het DNA van Novy. Julie Cottyn: “Het designaspect is inderdaad één ding. Daarnaast heeft deze dampkap vooral een heel duurzaam karakter. Dankzij het recirculatie- principe voert ze geen lucht af naar buiten. Ze zuigt de kooklucht op, filtert het vuil en de geurtjes via koolstoffilters en blaast die gereinigde lucht terug in de woning. Je hebt dus niet langer een afvoer nodig naar buiten, waardoor de recirculatiedampkap meegaat in het verhaal van ecologisch bouwen. De enige bijkomende vereiste is daarbij dat je natuurlijk een goed werkend balansventilatiesysteem hebt in je woning.” 


Boven met ramen tot beneden 
Boven zijn alle kamers geconcipieerd rond een centrale nachthal die van veel natuurlijk licht geniet door het gebruik van een handvol koepels. Een van die koepels bevindt zich boven het trappenhuis en doet het licht rijkelijk tot op het gelijkvloers filteren. De badkamer van de kinderen wekt zelfs de indruk een heel open ruimte te zijn, hoewel er verder geen ramen zijn. Christophe Baetens: “De nachthal is breder dan gewoonlijk. Ze ademt meer, terwijl ze eigenlijk geen ruimte afsnoept van de slaapkamers. Die blijven voldoende groot.” Hoewel ze elk anders zijn qua opvatting, hebben de drie kinderkamers allemaal dezelfde oppervlakte. Niemand wordt voorgetrokken. Elk kind krijgt evenveel ruimte en beschikt ook over zijn eigen bureaumeubel. Een ontwerp van grootvader de architect. Een ragfijn, slank meubel dat vanaf de muur tot voor het raam reikt. “Het lijkt zelfs alsof het bureaumeubel het grote raam accentueert.Anderzijds is een fijn meubel geen storende factor als je van buiten naar binnen kijkt.” Aan het einde van de gang bevindt zich de slaapkamer van de ouders met een gekoppelde badkamer. Beide ruimtes worden slechts gescheiden door een dressing.Verder zuigt de kamer al het daglicht naar binnen, aangezien ze aan de tuinzijde over de hele lengte begrensd is door een glazen wand. Badkamer en slaapkamer zijn een baken van licht, van openheid en verbondenheid met de omgeving. Het is overduidelijk een misvatting dat geborgenheid in huis enkel mogelijk is met kleine ruimtes. 

Met dank aan: 

www.christophebaetens.be 
www.novy.be 
www.profel.be 
www.dritto.be 

Foto’s : Liesbet Goetschalckx & Nick Cannaerts