Introverte verwevenheid van oud & nieuw

Category: Editie 102

Niet zo ver van het toeristische centrum van de stad, een beetje verstopt in een, verder anonieme, straat, staat een statig herenhuis uit 1932 ontworpen door architect Octave Van Rysselberghe, broer van kunstschilder Théo van Rysselberghe. De huidige eigenaar onderwierp deze woning vorig jaar na aankoop aan een grondige renovatie. Zijn gids daarbij was interieurarchitecte Stéphanie Parein.
 
Architect Octave Van Rysselberghe was een tijdgenoot van Victor Horta, Paul Hankar en Henry Van de Velde. Samen zijn ze verantwoordelijk voor heel wat gebouwen in de Art Nouveau-stijl. Tijdens zijn stageperiode werkte Van Rysselberghe samen met Joseph Poelaert aan de bouw van het Brusselse Justitiepaleis. De gerestaureerde gevel, voorzien van nieuwe donkergrijze houten ramen, heeft een perfect symmetrische, neo-renaissancistische opbouw: een robuuste natuurstenen plint met daarboven twee verdiepingen uitgevoerd in een combinatie van metselwerk en natuursteen in drie traveeën. Het vermoeden van een piano nobile wordt bij het betreden van de woning meteen bevestigd. Vanuit de inkomhal imponeert het zicht naar de op een half verdiep hoger gelegen woonkamer. 

Keuze uit twee trappen
Via de diensttrap komen we opnieuw in de inkomhal waar sporen te zien zijn van een dichtgewerkte deur die vroeger rechtstreeks toegang gaf tot een klein bureau. De lambrisering werd ter hoogte van de vroegere deur door Stone vervolledigd met een stuk rode marmer. Symmetrisch t.o.v. het kleine bureau situeert zich de grote vestiaire waarin twee gerecupereerde lavabo’s uit de vroegere meisjeskamers een plek 
vonden. De kapstok is een ontwerp van designer Jules Wabbes. Stéphanie nodigt me echter uit om het bezoek te starten in de keuken die zich een halve verdieping lager dan het gelijkvloers – onder de woonkamer - bevindt. Via een secundaire trap, vermoedelijk ooit de diensttrap, komen we in de voormalige personeelsvertrekken, nu een uiterst knusse ruimte met een volledig nieuwe open keuken. Stéphanie benadrukt dat de renovatie een ode is aan de originele elementen in de woning, een benadering dat haar volledige werk typeert. Het valt meteen op dat het respect voor het bestaande, de inspiratie was voor deze ‘zachte’ renovatie. Zo werden bijvoorbeeld de nieuwe ramen en buitendeuren voorzien van krukken die geen zielloze kopij van de bestaande zijn, maar een subtiele esthetische verwijzing ernaar.
 
Ook opvallend zijn de met zorg gekozen vloer- en wandtegels. Stéphanie: ‘voor alle steenachtige materialen was Stone nv onze partner. We kozen alles uit hun rijke assortiment’. Ann Vergauwen van Stone nv verduidelijkt: ‘de vloer in deze ruimte is uitgevoerd met Terrazzo-tegels in de kleur Smeraldo. Dit is een natuurlijk cementgebonden composietmateriaal waarbij het bindmiddel cement versterkt wordt door marmerkorrels. De groene tint komt, zei het minder uitgesproken, terug in het werkblad van het keukeneiland, uitgevoerd in Terrazzo Multicolor Chiaro. Voor de spatwand aan het aanrecht werden keramische Atelier Azulejos-tegels met afmeting 10 x 10 cm, type Cinza Claro, gebruikt.’
 
De combinatie met het roestvrij stalen werkblad werkt. Discreet in de hoek van het werkblad bevindt zich de spoeltafel met daarop markant kraanwerk van het merk Aqualex. Alexander Vanlerberghe, CEO van Aqualex: ‘Deze kraan – Twin Touchpad Hot Chrome – is een combinatiekraan die zowel gefilterd als niet-gefilterd leidingwater geeft. De kraan is 360° pivoteerbaar en heeft een kinderbeveiliging bij heet water. Een leuke toepassing is dat u via het touchpad zowel gefilterd bruis- of plat water kan tappen. Op alle Twin-kranen heeft u naast gefilterd water ook niet-gefilterd leidingwater, zoals bij een gewone mengkraan. Het warm leidingwater op de Twin-kraan is afkomstig van uw eigen boiler. Het gewone leidingwater is regelbaar met de manuele bediening bovenaan het werkblad.’
 
Naast de praktische voordelen, wordt er duidelijk ook veel aandacht besteed aan het design en de materiaalkeuze. ‘We werken samen met Italiaanse leveranciers, precies omdat we zoveel waarde hechten aan de look van onze producten. Om met zoveel mogelijk interieurs te kunnen matchen, is het aanbod heel divers’, benadrukt Alexander.  ‘Er zijn kranen in verschillende stijlen, voor klassieke en moderne interieurs. Allemaal worden ze met de hand bewerkt, dus zijn ze altijd uniek. Eens je zo’n kraan in huis hebt kan je ze niet meer missen. Je beseft niet hoeveel flessen je in je koelkast hebt liggen en hoeveel je er weggooit. Op deze manier helpen wij met onze producten de plasticberg te verminderen.’
 
Een brede majestueuze marmeren trap leidt ons door de centrale hal naar de eet-/woonkamer. Blikvangers zijn de op maat gemaakte canapé en de erker met een eveneens op maat gemaakte zitbank. De paarsbruine katoenen stores accorderen perfect met de houten lambrisering en de opgeschuurde eiken parket. In de hoek van de eetkamer is een kleine doorloopkeuken bereikbaar via een deur met glas in lood. Aan de ene zijde staat de originele ingebouwde houten servies- en voorraadkast en aan de raamzijde werd een nieuw keukenaanrecht voorzien met een Mavros Café-marmeren werkblad van Stone. Opnieuw een perfecte mix van oud en nieuw.
 
De combi-oven met geïntegreerde magnetron is van het type Matrix Grafiet van ATAG. Kristin Delen van ATAG: ‘het magnetronvermogen is instelbaar in 6 niveaus. Met de 127 automatische programma’s – een aantal populaire gerechten hebben een automatisch programma -, 11 ovenfuncties  en memoryfunctie is dit toestel werkelijk een alleskunner. Ook qua onderhoud en veiligheid heeft het verschillende functies: de Easy Clean email en het Aqua Clean schoonmaaksysteem beperken het extra onderhoud tot een minimum en de koele deur met 3 ovenruiten en het kinderslot zorgen voor onbezorgd gebruik in de aanwezigheid van kinderen. Alles is heel vlot te regelen via het TFT display, de twee metalen draaiknoppen en de interactieve touch control toetsen.’ Bij ATAG draait alles om koken, in de breedste zin van het woord. Van stoomovens tot koelkasten en van inductiekookplaten tot afzuigkappen. ‘We love to cook’ gaat over passie. Passie voor koken en passie voor kwaliteit. ‘Uiteraard hoort hier ook een uitstekende garantie bij’, zegt Kristin, ‘daarom geeft ATAG maar liefst 8 jaar garantie’. Een tweede identieke deur geeft toegang tot de vroegere diensttrap die ingenieus alle verdiepingen verbindt.  Boven de garage, rond de ‘aérienne’ – de binnenkoer die in oude woningen alle verdiepen van licht en verse lucht voorziet – is een jongerenkamer die nu dienst doet als dienstlokaal.
 
Tegengestelde sferen
Aan het einde van de woningbrede hal – vanwaar je opnieuw een mooi zicht hebt op de centrale hal, de hoofdtrap en de drie schilderijen van de dochters uit het gezin, kom je in een kinderkamer die een badkamer deelt met de vriendenkamer. Het andere kleurenpallet en het karakter van het wollen vast tapijt brengen je meteen in een andere sfeer door het contrast met de granito en het parket van de hal en de woonkamer. Net zoals voor de keramische vloermaterialen, ging Stéphanie ook voor het vast tapijt voor originaliteit en topkwaliteit en vond ze haar keuze bij Louis De Poortere. Louis Dryon (LDP): ‘in de kinder- en vriendenkamer ligt een nieuw innovatief product uit de flatweave Haute Couture-collectie (sinds 2016), namelijk het CW KARL-tapijt met Jacquard-motief uit een mix van katoen (25%) en wol (75%) met een geïntegreerd Thick Felt ondertapijt op de rug. Het is een tapijt dat heel eenvoudig te plaatsen is en omdat het geschikt is in combinatie met vloerverwarming, ook breed toepasbaar.’ In deze badkamer werden vloer- en wandtegels van Stone gebruikt. Door enerzijds de voegen dezelfde kleur te geven als het groene Vogue-keramiek en anderzijds verschillende formaten en afwerkingen te voorzien voor de vloertegels (mat, 10x10) en de wandtegels (gladde metrotegels, 20x10) creëerde Stéphanie een gewilde spanning tussen de uniformiteit in kleur en de differentiatie in vorm en textuur. Een andere kinderbadkamer vinden we hogerop in het gebouw. Hier is de oude linnenkast het prachtige decor van de met muntgroen betegelde en bruin opgevoegde (Stone, mozaïek 5 x 5) inloopdouche en het tablet met twee ovale grijze lavabo’s, samen met het handdoekenschab gemaakt uit gerecupereerd kastanjehout. De bouwheer kreeg deze planken van een vriend. Ze passen wonderwel in het geheel waarin Stéphanie’s respect voor het oude en haar talent om dat te combineren met nieuwe elementen opnieuw spreekt. Ook de keuze van het badlinnen is weloverwogen: de oranje- en okertinten vullen het kleurenpalet mooi aan. Deze vond Stéphanie bij Lucia Esteves in Elsene.

Om de wandeling door de woning verder te zetten kan je ook nu weer kiezen tussen beide trappen. We onderwerpen ons aan het statige karakter van de woning en kiezen dit keer resoluut voor de hoofdtrap die op de tweede verdieping stopt. Het spel met split levels zorgt ervoor dat men nu pas op een verdieping komt zonder niveauverschillen. Aan de tuinzijde bevindt zich de master bedroom met een dressing en badkamer ensuite. Opnieuw wordt je meteen ondergedompeld in een andere sfeer door het wollen vast tapijt en de lichte en donkere tinten van respectievelijk de olmenhouten vestiairekasten en de nieuwe lage dressoirkast. Louis (LDP): ‘de dressing maakt deel uit van de master bedroom. De interieurarchitect liet om de eenheid te benadrukken het zeer comfortabele tapijt, type Catkin, tot in de dressing doorlopen. Dat is een hoogpolig tapijt met speciale draad, een mix van wol (50%) en gemecuriseerd katoen (50%). Dat geeft het tapijt een zijdeachtig effect. Stéphanie: ‘in de badkamer werd geopteerd voor hetzelfde Stone-materiaal voor vloer, lambrisering en bekleding van de ruime inloopdouche, namelijk een bruingrijze Pietra Dantescatravertijn’. De inrichting van de badkamer is een weldoordachte compositie van porselein, staal, glas en retro kraanwerk. Een zetel met lichtbruine lederen zit naar een ontwerp van Poul Kjaerholm zorgt voor een contrast in materiaal en vormentaal.
 
Aan de overzijde van de immense centrale hal kom je in een al even grote bureauruimte met een bibliotheek op een mezzanine. Deze kamer bezit de grandeur van een jachtpaviljoen door de verschillende opgezette dierenkoppen, de knusse Chesterfieldzetels en de georkestreerde nonchalance van de inrichting. Met een houten trapje kom je op de mezzanine met een grote bibliotheekkast. De dubbele kamerhoogte, de hoge ramen, het bruine rietbehang, de barokke marmeren schoorsteenmantel met houtkachel, het visgraatparket, de eigenzinnige natuurstenen salontafel en de houten lambriseringen: ingrediënten voor een bijzondere ruimte die contrasteert met de stilistische eenvoud van de rest van het huis. In deze kamer werden aanzienlijk minder nieuwe elementen toegevoegd.
 
Eindpunt op het dak
Via de diensttrap bereiken we de zolderverdieping. De diensttrap is gedeeltelijk in hout uitgevoerd en de houten treden en tussenverdiepen werden bekleed met een klassiek wollen velours. ‘Het Super Birds Velvet hoogpolig tapijt heeft een dikkere draad en is daardoor ook geschikt voor intensievere circulatiezones zoals trappen. Er werd gekozen voor een donkerbruine variant zodat het prachtig combineert met de kleur van de houten trap’. Het bekleden van trappen met een dikkere tapijtsoort is geen sinecure. Toch werd een perfect resultaat behaald. Louis: ‘Louis De Poortere beschikt over een team hoog gekwalificeerde plaatsers. Daarom kunnen wij met vertrouwen de moeilijkste projecten realiseren.’

De trap brengt ons op het dakterras wat meteen het eindpunt is van het bezoek aan dit bijzondere herenhuis. Het is pas op dit met kunstgras afgewerkte dakterras dat je de aanwezigheid van de stad voelt. Stéphanie Parein slaagde erin om de veelheid aan ruimtes en functies, de historische opsplitsing tussen privé- en dienstruimtes, de oude en nieuwe materialen en objecten tot één harmonieus geheel te boetseren. Ze gebruikt daarbij een heel rijk vocabularium aan kleuren, texturen, harde en zachte materialen, originele en nieuwe elementen. De woning is een oase van rust, een cocon van stilte in een bruisende wijk en stad. Ze gebruikt de grootsheid van sommige ruimtes maar doorbreekt deze tegelijkertijd door het gebruik van natuurlijke stoffen. Ze nestelt gezelligheid en geborgenheid in andere ruimtes door het gebruik van pasteltinten en zachte materialen zoals het wollen vast tapijt. UiDe stille ingetogenheid van het geheel en het contrast met de stadsomgeving valt des te meer op als je de woning verlaat en quasi meteen ondergedompeld wordt in de constante ruis van de stad.

Het is een cliché, maar deze woning is voor de bewoners een rustpunt in de hectiek van het dagelijks leven.


Met dank aan:

www.stephanieparein.be
www.stone.be
www.aqualexdesign.be 
www.atagbenelux.com 
www.louisdepoortere.be