Eigentijds interieur met een ziel

Category: Editie 102

Eigentijds interieur met een ziel
 
Ze zit goed weggestoken, de hoeve waar van Aerts + Blower het volledige interieur vormgaf. Een brede poort schermt de woonst af van de straat. Bomen buigen zich over het gebouw. Van buitenaf lijkt het oude pand zich wel stiekem te verschuilen achter het groen. Een gezin van vijf kocht het enkele jaren geleden, maar wilde af van de typisch klassieke hoevestijl. Alles was verouderd, de restanten van wat ooit een boerderij was geweest waren overal zichtbaar. Het gebouw had een zekere charme, maar het was er donker, de voederbakken stonden nog gewoon in de living, de keuken was een smal, afgesloten kamertje. “De eigenaars wilden het pand een tweede jeugd geven”, vertelt interieurarchitecte Roos Blower van Aerts + Blower. “Ze hadden een frisse, open, hedendaagse woning voor ogen. Het interieur moest strak zijn, maar ook gezellig, met respect voor het verleden van het gebouw.”
Eiken volume als scharnierpunt De inkomhal is een voorproefje van de rest van het interieur. Ze maakt integraal deel uit van het concept. Links opent de trap de weg naar boven, rechts ontvouwt zich een monolithisch eiken kastvolume dat aan weerszijden uitloopt in grote deurpanelen. Die leiden je enerzijds naar de keuken, anderzijds naardewoonkamer.RoosBlower:“Die kast is een scharnierpunt dat de drie ruimtes op het gelijkvloers aan elkaar koppelt. Loop je vanaf de voordeur rechtdoor, dan kom je in de keuken. Sla je af naar rechts, dan bereik je de leefruimte. Net voor de leefruimte is er ook nog een fraai kantoor voorzien. Voor de verbouwing was de inkomhal een zware, donkere ruimte. Nu is alles opengetrokken, met subtiele nuances die het karakter van de inrichting bepalen. Witte muren, Marmocer Bianco Carrara op de vloer, eik voor de trap en in de kast. Het interieur leeft. De verlichting bijvoorbeeld is ook geen statisch gegeven. Bepaalde spots zijn haast onzichtbaar ingewerkt in het plafond, andere steken er een beetje uit. Dat idee komt ook later terug.
 
Verleden en heden samenbrengen
Waar vroeger de stallen waren zijn nu de woonkamer en zithoek ondergebracht. “In feite hebben we alles opnieuw opgebouwd, vanaf de basis”, vertelt Roos Blower.“Vloerverwarming, isolatie, chape. Het is allemaal gloed- nieuw. In die optiek kan je gerust van een vernieuwbouwwoning spreken.” De eigenaars zijn fervente lezers. Een grote open kast met boeken bekleedt een volledige wand. Op het einde is een leeshoekje gemaakt. In het midden van de kamer rust een authentieke tafel. Op de vloer ligt een eiken visgraatparket, lichtjes verouderd. Het originele karakter van het huis ligt als een sluier over het vernieuwde interieur. “De bewoners wilden af van de hoevestijl, maar bepaalde authentieke elementen mochten wel bewaard blijven, zolang ze bijdroegen aan de totaalbeleving van de ruimtes. De oude gewelven in het plafond bijvoorbeeld hebben we behouden en gerestaureerd. Ze zijn mee verantwoordelijk voor de warme uitstraling van dit huis. Als interieurarchitect mag je trouwens nooit de context uit het oog verliezen. Je moet respect hebben voor de ziel van een bestaand gebouw. Voortbouwen op wat er is, zonder de herkomst te verloochenen. Net die voorgeschiedenis geeft mee karakter aan een modern interieur.” De woonkamer loopt uit in een dubbele stalen deur die toegang geeft tot het salon. Daar valt de originele staat van het huis misschien nog het meest op. De ruimte reikt hoog, tot in de punt van het dak. Het meest in het oog springende element is evenwel een mantel in natuursteen die om de oude cassette heen lijkt geweven.“Deze is uitgevoerd in de marmer Mount Grey, in verzoete afwerking, en is afkomstig van Betrami Natuursteen uit Harelbeke.”, geeft Roos Blower aan.“Het is een grijs- bruine marmer afkomstig uit Turkije, met hier en daar fellere kleurnuances in oranje. Het is een zachte natuursteen die mooi meegaat met het rustige, monochrome palet van de woning.” Beltrami is een trendsetter in natuursteen en een koploper op het vlak van innovatie en duurzaamheid. Het bedrijf maakt deel uit van de Brachot-Hermant Group, een wereldspeler op de markt van natuursteen.“Beltrami wil een inspirator zijn op het vlak van natuursteen”, vertelt Laurence Roelens “Ons basisproduct is cruciaal. Daar gaan we wereldwijd naar op zoek, met de nieuwste bouw-, interieur- en designtrends in het achterhoofd. Die aanpak vertaalt zich in een continue vernieuwing op het vlak van materialen, afwerkingen, kleuren, formaten en toepassingen. Het resultaat is een uitzonderlijk breed gamma natuursteentegels voor binnen en buiten en exclusieve, trendy natuursteenplaten die je interieur net dat tikkeltje extra cachet geven.”
De rest van de schouw is zwart geverfd en loopt door in het plafond waar de oude houten balken opnieuw zichtbaar zijn gemaakt. Verder bevindt zich een muisgrijze zetel in de ene hoek van de kamer. Een XL-model waar de ouders en hun drie kinderen samen naar televisie kunnen kijken. Dat televisietoestel zit overigens netjes weggeborgen achter twee kastdeuren die zacht in het vlak van de muur vallen. Rust is het woord dat deze ruimte misschien nog het best omschrijft.
 
Wit, zwart, hout
De indeling van de ruimtes is grotendeels gebleven zoals ze was, op de keuken na. Die was oorspronkelijk afgesloten van de woonkamer. De scheidingswand is volledig opengemaakt, zodat beide ruimtes nu rechtstreeks met elkaar verbonden zijn. Enkel de overgang van parket naar marmer zorgt voor enige afscheiding. “In de keuken is gekozen voor Beltracer Bianco Carrara, hetzelfde materiaal als in de gang overigens”, vertelt Laurence Roelens van Beltrami. “Het is een dun product van amper 1,2 cm dik dat de sterkte van keramiek combineert met de natuurlijke schoonheid van marmer. Je hebt een dunne marmeren toplaag van amper 4 mm die wordt gekleefd op een keramische basis. Die samenstelling maakt het product dan ook enorm interessant voor renovaties. Zo kan je toch echte natuursteen plaatsen in ruimtes waar volle tegels van 2 cm niet mogelijk zijn. Bovendien brengen deze Beltracer tegels heel wat praktische voordelen met zich mee. Zo kan bijvoorbeeld het impregneren van de steen direct na het uitharden van de voegspecie gebeuren. Daarnaast zijn er verschillende mogelijkheden qua afwerking. Hier werd bijvoorbeeld gekozen voor een verzoete afwerking, die geschikt is voor vloertegels.” Centraal in het keukenconcept staat een fornuis van Lacanche met drie ovens, andermaal een hint naar vroeger die mooi in dialoog gaat met moderne aspecten, zoals een keukenblad in Solid Surface, strakke maatkasten en slanke kranen. Daarrond is de rest van de keuken opgebouwd. Roos Blower : “Het fornuis springt in het oog. Het was belangrijk voor de eigenaars. Beiden zijn fervente kokers. Verder oriënteert de keuken zich op het eiken volume in de inkomhal. Vanuit de scharnierfunctie is gekozen voor een opbergkast in de keuken enerzijds en loopt het hout anderzijds mooi door in de omlijsting van de dampkap. Het eik komt ook verder terug in bepaalde accenten, zoals de stoeltjes achter het eiland en de grote tablet ter hoogte van het raam.Verder kozen we voor een donker volume als prominente opbergkast, die ook doorloopt in de gang die in het verlengde van de keuken ligt.” De spatwand is bekleed met mozaïeken in visgraatmotief, opnieuw in de Italiaanse marmer Bianco Carrara. Deze natuursteen is ook terug te vinden in het toilet en heeft hetzelfde karakter als de tegelvloeren. Laurence Roelens: “Tegenwoordig kan je heel creatief omgaan met wandbekleding. Mozaïekjes, geometrische vormen zoals hexagonen, visgraatmotiefjes: ze zijn helemaal in en bestaan in verschillende kleuren, formaten, types en materialen. Bovendien zijn de mozaïeken natuurlijk van aard, waardoor elk product uniek is en een heel klassevolle uitstraling heeft. Het visgraatmotief in deze woning laat ook mooi zien hoe je met een beperkt gebruik van materialen toch creatief kan zijn. Vloer en wand vormen een eenheid, waardoor de uniformiteit in de woning niet verbroken wordt, maar je toch een alternatief effect krijgt.” Verder voert wit de boventoon. Het keukenblad met spoelbak in Solid Surface omgeeft het hele eiland. Aan een zijde is een stopcontact fijntjes ingewerkt. Een prachtige kraan van Piet Boon topt de witte massa. Het is een van die fijne accenten die dit interieur boven zichzelf doen uitstijgen.Ter hoogte van het raam is een grote vensterbank geconcipieerd die dienst kan doen als zitbank of een uit de kluiten gewassen tablet voor kruiden en decoratie.

Beneden vloeit boven voort
Elk project van Roos + Blower heeft een eigen stijl, in lijn met de filosofie van de interieurstudio en eigen aan de smaak en wensen van de klant. Essentieel daarbij is dat niet elke ruimte apart wordt bekeken, maar dat het totaalinterieur zich als een voortvloeiende beweging presenteert.“In onze interieurs is er een flow aanwezig”, vertelt Roos Blower.“We willen rust creëren in huis. Door selectief te zijn in materiaalkeuzes en kleuren, door nuance te verkiezen boven overdaad. Door een woning als een organisch geheel van optisch in elkaar vloeiende ruimtes te zien.” In de inkomhal neemt een draaitrap je mee naar de verdieping. Daar bevinden zich de masterbed- en bathroom, tezamen met drie slaapkamers en een badkamer voor de kinderen. Boven gebeurden de meest opvallende structurele wijzigingen, vooral in de badkamer van de ouders. Roos Blower:“De eigenaar wilde een voldoende ruime badkamer met plaats voor onder andere een vrijstaand bad. Daarbij hebben we twee kleine kamers omgeturnd tot een groot geheel met plaats voor alle functies.” Er is bewust gekozen voor een gietvloer die in de douche doorloopt tot op de muren en voor een naadloos effect zorgt. Alles is wit. Eenvoudig, rustig, zen. Het meubel is helemaal opgetrokken in Solid Surface, met een tweetal grote lades aan een zijde, terwijl een kraan van Piet Boon een extra vleugje elegantie en finesse toevoegt. Het is een lang massief volume, doorgetrokken over bijna de hele lengte van de gemeenschappelijke muur met de slaapkamer. “Alle benodigdheden kan je erin opbergen. We hebben bewust niet gekozen voor een spiegelkast. Wel is er aan de zijkant van het meubel een extra lade voorzien waar je alle toiletartikelen onmiddellijk bij de hand hebt.” Het kalme palet van de badkamer krijgt een verlengde in de eigenlijke slaapkamer van de ouders. Overal zijn er maatkasten. Het bed is weggetrokken van de muur en voorzien van een hoofdeinde in hout om zo de dressing mee vorm te geven. Dezelfde rust en eenvoud komt terug in de kinderkamers en de bijhorende badkamer. Die laatste is een grote ruimte die centraal opgesplitst wordt in een inloopdouche enerzijds en een gedeelte met wastafel en zitbank anderzijds. “De natte ruimte voor de kinderen volgt hetzelfde verhaal als dat van de overige kamers.Alleen hebben we hier de oude kastelementen bewust behouden en gecombineerd met een moderne zitbank in een zachtgrijze toon.”
Boven en beneden vormen ogenschijnlijk één geheel met ruimtelijke, sterke verbindingen. Mooi.
 
 

www.beltrami.be
www.aerts-blower.be