Lichtrijke villa als spiegel voor de ziel van de tuin

Category: Editie 101

Bij verbouwingen gebeurt het wel vaker dat ideeën een andere wending nemen tijdens het ontwerpproces. Bij deze woning was het wel drastisch, maar wel één waarbij oude elementen perfect geïntegreerd werden. Eén ding was wel altijd duidelijk, de tuin zou en moest een prominente rol krijgen.
 
Het is een uniek stuk grond met een
verouderde woning op dat de eigenaars ruim twintig jaar geleden konden be-machtigen. Voldoende groot, ruime tuin, een bos in de rug en zo goed als geen inkijk. Aanvankelijk speelden ze met het idee om de bestaande woning met een licht hellend zadeldak te renoveren. Toen ze dit plan voorlegden aan het AR+team, bleek al snel dat het meer opportuun zou zijn om de keuken naar achteren  te verplaatsen in relatie met de tuin en grotendeels opnieuw te beginnen. Zeker gezien het feit dat ze ook een tweede verdieping wilden en binnenin niet teveel dragende muren. Omdat ze al zo lang met het idee speelden om te renoveren, besloten ze ervoor te gaan en eindelijk voor hun droomhuis te kiezen. En zo werd het hele plan opnieuw bekeken. Jos Rosseels, AR+: ‘Dit was ook structureel nodig gezien het om een prefab woning ging als buitenverblijf van de vorige eigenaars. Maar bovenal zei het buikgevoel dat de manier van leven op dergelijk terrein anders kon dan door gewoon een stuk bij te zetten. Het perceel zelf geeft aan dat er veel meer mee te doen was. Wij hadden voor ogen om ervoor te zorgen dat er in de ‘nieuwe' woning een rode draad zat met loop-
lijnen die kloppen. Zozeer dat er overal relatie was met de tuin en specifiek met het grote terras en de vijver waar hun manier van leven rond draait. De keuken die vroeger op de plaats van het bureau zat, hypothekeerde bepaalde doorzichten en had enkel zicht op de tuin in het noorden. In de huidige configuratie is het hele terrein in feite doorzichtig. Het resultaat toont aan dat de manier van leven nu perfect vertaald is en dat ook de oude elementen goed geïntegreerd zijn. Je ziet niet meer dat het om een verbouwing gaat.’ Vanaf de straatzijde is de impact van de woning minimaal. Voorbij de haag, waarin de toegangspoort zit, zie je tussen de bomen enkel twee witte volumes op elkaar. Wanneer je de woning nadert, is duidelijk dat dit komt doordat de woning dwars op de weg is geplaatst. Dat zorgt ervoor dat je zowel vooraan als achteraan veel tuinruimte creëert. Bij de aanblik van de woning valt nauwelijks te onderscheiden dat dit om een combinatie van een verbouwing en nieuwbouw gaat. We zien één lang volume onderaan dat een L-vorm maakt met de garage en carport met daarop een kleiner volume. Slechts het uiterste deel links van de inkomdeur is bewaard en is samen met de oudere garage en carport die werden opgehoogd, meegenomen in het nieuwe volume. Van de verbinding op de hoek tussen beide functies is gebruik gemaakt om een wintertuin in die passage te implementeren.  Vooraan zie je dus duidelijk de positieve werking van sierpleister om een eenheid te creëren. De tuin is essentieel in het ontwerp van de woning. De glazen achtergevel maximaliseert het binnen/buitengevoel. Door het plafond daar iets hoger te voorzien, creëer je niet alleen die galerij erlangs maar ook een nog ruimer en hoger zicht naar buiten. Door de glas op glas wanden in de hoeken krijg je bovendien mooie doorzichten, vanuit de keuken zelfs langs het borstbeeld op ooghoogte in de eethoek. Bij deze ruime glaspartijen met aluminium raamprofielen die door Interplast werden gerealiseerd, opteerden ze voor een super isolerende zonwerende dubbele beglazing met een lage reflectie en een neutraal kleuraspect die garant staat voor een mooie esthetiek. Dit bleek de Thermobel Stopray Ultra 60 van AGC te zijn. Deze super isolerende zonwerende beglazing bestaat uit twee glasbladen waarvan het buitenste glasblad langs de spouwzijde voorzien is van een stopray-coating die zowel super isolerend als zonwerend is. De beglazing combineert ook een maximale lichttransmissie (natuurlijk licht dat de woning binnen valt) met een minimale zontoetreding (zonnewarmte die wordt tegengehouden), met als gevolg dat deze beglazing uiterst geschikt is voor alle klimaten. In de zomer laat het minder warmte binnen en in de winter houdt het de warmte beter vast, waardoor de energiekosten zo laag mogelijk gehouden worden. Het is een project waar AGC Glass Europe, het voormalige Glaverbel, zich graag aan linkt. “De Europese zetel van AGC Glass Europe is gevestigd in Louvain-La-Neuve. AGC Glass Europe, waar 12000 mensen actief zijn, is gestoeld op twee grote pijlers, glas voor de bouw en glas voor de autoindustrie. In de bouw gaat dit zowel om spiegels, gelakt glas, isolerend glas, antireflecterend glas, glas met fotovoltaïsche cellen en slim getint elektrochroom glas. Wij bedienen via lokale dealers zowel de privémarkt als dat wij grote prestigeprojecten realiseren zoals de gebouwen van de NAVO, de Europese Gemeenschap in Brussel, of  bijvoorbeeld de Ghelamco Arena in Gent. Het hier geplaatste glas werd geassembleerd in één van de 9 filialen (nl. AGC Mirox - Brussel) die we hebben in België en zorgt voor een prachtig resultaat voor deze bouwheer. “
De oorspronkelijke vijver in de tuin werd verlegd, van een plaats achteraan naar een meer centrale positie, bepaald door de late avondzon. Die is nu immers een zwemvijver met daarrond een terras in Jatoba hardhout met twee treden die het hoogteverschil overwinnen. De combinatie van deels houten terras met de strakke, warme terrastegel in Egyptische Sinai Pearl kalksteen werkt en is een combinatie die ook binnenin de woning terugkomt. Deze knappe zwemvijver met organische vorm werd, net als terras- en tuinaanleg, gerealiseerd door Cools Tuinaanleg.
Griet Cools: ‘Mensen met een moderne woning zijn vaak geneigd om daar een strakke vijver of zwembad aan te koppelen. Wij kijken eerder naar de omgeving en proberen er één natuurlijk geheel van te maken. Vandaar dat mensen vaak bij ons terechtkomen in eerste instantie voor een zwemvijver omdat wij daarom bekend staan, maar even vaak gebeurt het dat wij ook vragen of we een aanzet mogen geven voor de rest van de tuin. En net zoals dat hier het geval was, kunnen we de mensen daarvan overtuigen. Op die manier loopt alles op een natuurlijke manier in elkaar over en sluit het mooi bij de omgeving aan. Het ontwerp voor de zwemvijver is geen exacte wetenschap bij ons, maar de inspiratie van het moment. We proberen altijd vernieuwend te zijn en een leuk ontwerp te maken dat past in zijn omgeving. Hier was deze organische vorm daar het resultaat van. Los van de vorm, gebruiken we altijd dezelfde opbouw. We werken met twee componenten, een deel zwemvijver en een deel moeras met natuurlijke zuivering door waterplanten zoals irissen. In dat deel is een pomp voorzien die voor de circulatie van het water zorgt, maar verder komen er geen filters of zuiveringsmiddelen aan te pas. Hier werd de zwemvijver gemetst en werd daarover een folie getrokken. Het terras in Jatoba hout sluit er mooi bij aan. Aan de kant van het terras hebben we als beplanting gekozen voor een groen massief dat zowel in de zomer als in de winter zijn groen behoudt. Aan de andere kant een afwisseling van bollen taxushaag, één solitaire boom en onderbeplanting zoals grassen. Die combinatie hebben we doorgetrokken in de rest van de tuin waar een aantal solitaire bomen de overgang maken naar het achterliggende bos.’
Het voordeel van die dwarse positionering is dat je ook vooraan ongehinderd met grote glaspartijen kan werken, inclusief de inkomdeur. Dat maakt de benadering van de woning heel aangenaam. In de inkomhal treffen we misschien ongebruikelijke functies, maar dat heeft te maken met het feit dat dit het enige volume is dat bewaard is gebleven en de inkomdeur die werd gewijzigd. Hier bevinden zich namelijk de drie kinderkamers met op het einde van de gang ook de bewaarde badkamer. De vloer
en de vloerverwarming eronder zijn uiteraard wel nieuw en werden meegenomen bij de nieuwbouw. Die start voorbij de deur rechts in de gang die meteen toegang verschaft tot de leefruimtes en een prachtig panorama biedt op de achtertuin via de volledig opengewerkte glazen achtergevel waar twee schuiframen in verwerkt zijn. Daarlangs lopen eethoek en living in elkaar over, waar de haardwand deze leefruimtes van de keuken scheidt. Zowel links als rechts van deze wand, waarin ook de uitschuifbare televisie ingewerkt is, zijn passages voorzien. Tegenover de leefruimtes, aan de voorzijde van de woning, kom je via een centrale doorgang - een prachtige glazen schuifdeur met zwart metalen kader die in de wand wegschuift - in een hobbyruimte voor de bouwheer. Alles is er aanwezig om te genieten: een in-gebouwde barkast in de kastenwand, een biljarttafel en veel muziek. Ray Charles
in eigen persoon kijkt toe. De stalen look van de schuifdeur is binnenin doorgetrokken in de fijne profielen van de meubeltjes. Onder meer bij het strakke maar warme salon van Molteni naar een ontwerp van Vincent Van Duysen dat goed uitkomt op de eiken parketvloer. Maar evengoed kan je het herkennen in het grote witte rustgevende kunstwerk aan de wand in de eethoek. De essentie van de architectuur in alle zijn facetten komt perfect tot uiting in dit intens kunstwerk van Rudy Lanjouw dat de eigenaars via Art gallery De Wael 15 te Antwerpen wisten te bemachtigen. De meerlagigheid binnen dit werk is ook de onderliggende visie van deze architecturale ingreep op een bestaand bouwwerk, de vraagstelling en uitkomst van hedendaagse architectuur. De eenvoud, subtiele lijnen en kleurgebruik in dit kunstwerk is een reflectie van zowel de architectuur als het interieur. Mede dankzij zijn grootte en lichtheid van het werk is dit een synthese van zowel de architect als ontwerper en de bouwheer als opdrachtgever, die op deze wijze elkaars enthousiasme voor vorm en verhoudingen benadrukt. De rode draad doorheen deze woning is dan ook ontstaan dankzij de wisselwerking van de ligging van het perceel en de open dialoog tussen de eigenaars en AR+. De architectuur en het interieur gaan hierdoor hand in hand met de filosofie van AR+ en de behoeften van de bouwheer. De detaillering en invulling van het interieur is hier een duidelijk voorbeeld van. Licht en natuur zijn de centrale basis van dit ontwerp zonder te hervallen in clichématige oplossingen. Een opbouw zoals de compositie van een kunstwerk, met voorstudie en kennis van het onderwerp.
Dat de eigenaars kunstliefhebbers zijn, komt in de hele woning tot uiting maar het kunstwerk van Ray Charles is voor hen persoonlijk wel heel bijzonder, aangezien het door hun zoon is gemaakt. Van hieruit is er ook een doorgang naar een aanpalend bureau waar een glazen opening zonder profiel zicht en contact toelaat met de eethoek
en achterliggende tuin maar waardoor je indien gewenst eventuele storende geluiden kan afsluiten. Heel handig opgelost. Jos Rosseels, AR+: ‘De kunst bestaat erin details in een woning te leggen die voor de bewoner niet meteen opvallen maar waardoor ze wel aanvoelen dat er iets meer aanwezig is, een gevoel dat ze niet meteen kunnen verklaren. Daar maken wij het verschil, net als met onze andere vennootschap die binnenschrijnwerk realiseert zoals de keuken, meubels, deuren en parket. Wij hebben dus alles in eigen huis om kwalitatieve totaalconcepten te kunnen aanbieden. Daarbij hechten we veel belang aan het correct begeleiden van de bouwheer. Zeker bij jonge mensen die een verbouwing in fasen realiseren want ook daar moet de rode draad op het einde van het verhaal kloppen.’ In de bureau is kunst subtiel aanwezig in de vorm van ‘Le rat’, een beeldje van een muis die een lampje vasthoudt onder aan de glazen nis. Dit kochten de eigenaars op de kunstbiënnale in Venetië. Ook de glazen kunstwerken - onder meer de vissen die verscholen zijn tussen de planten langs de zwemvijver - van Jan Leenknegt, een bevriende kunstenaar uit Ronse, heeft voor hen bijzondere waarde.
De woning is uitgerust met het Niko Home Control domoticasysteem wat toelaat elke ruimte afzonderlijk te bedienen wat betreft verlichting, muziek, ventilatie, gordijnen, sferen en dat op een eenvoudige manier met de smartphone.  Zelfs in de tuin zitten verlichting en boxen in de planten verstopt met lichtstralers bij het bos die bij het
toekomen voor een leuk dieptezicht zorgen. Installateur van dienst was EDB elektriciteitswerken. Eddy De Bruyn: ‘“De klant contacteerde mij aanvankelijk voor een klassieke installatie. Pas toen ik hen vertelde over de ongelooflijke mogelijkheden van het Niko Home Control systeem, waarmee ze deze installatie eenvoudig konden uitbreiden, stelden ze vast dat dit systeem ook voor hen voor extra leefcomfort kon zorgen en extra veiligheid kon bieden. Er zijn nochtans veel vooroordelen over domotica. Ik installeer evenwel nooit een systeem louter voor de technische snufjes. Ik luister naar de klant en probeer op basis daarvan te achterhalen hoe en met welk systeem we het leven voor zijn of haar gezin kunnen vereenvoudigen. Als de klant elke avond alle lichten buiten en binnen manueel moet doven en daar verschillende handelingen voor moet stellen, is het veel eenvoudiger om dit slechts met één handeling te doen. Het Niko Home Control systeem laat dat toe en is heel gebruiksvriendelijk. Naar veiligheid toe kunnen we werken met verschillende alarmcontacten bij de buitendeuren en garagepoort. Dit werkt veel sneller dan een bewegingsmelder. Op dit systeem kan je ook eenvoudig verlichting, muziek, ventilatie of gordijnsystemen toevoegen die je allemaal eenvoudig kan bedienen  met je smartphone. Dit systeem laat toe om zowel individuele circuits als groepssturingen te voorzien zoals beneden en boven. Zo kan je bijvoorbeeld alle gordijnen beneden simultaan laten zakken of terug openen. In het kader van inbraakbeveiliging zal dit automatisch gebeuren, samen met de buitenverlichting die aangaat. De evoluties in deze sector gaan razendsnel. Het is dan ook belangrijk om up to date te blijven. Het voordeel van het nieuwe Niko Home Control systeem is dat dit systeem de flexibiliteit biedt om nieuwe toepassingen toe te voegen zodat je woning niet veroudert.” In de lichtrijke keuken domineert natuursteen in de vorm van de vloertegel die naar buiten toe perfect doorloopt maar misschien nog meer door het karaktervolle keukenwerkblad dat ook de beide zijden van het eiland omhelst. Die vonden ze in samenspraak met en bij Beltrami Natural Stone in Harelbeke. Caroline Coppens, Interior Design & Architecture: ‘Ik werk samen met architecten en interieurarchitecten. Zo heb ik de eindklant samen met de medewerkers van AR+ ontvangen in onze showroom met buitenpark voor een eerste oriënteringsgesprek. De selectie van de natuursteen gebeurde nadien in onze gloednieuwe Stone Gallery, een 3.300m2 platenhal waar ruim 800 types natuursteen worden voorgesteld in een bijzonder lichtrijk en exclusief kader. De klant en de architect waren op zoek naar een beige natuursteen groot formaat voor hun strakke woning en vrij snel viel hun keuze op de Sinai Pearl, een Egyp-tische kalksteen. Het was ook belangrijk dat die vorstvrij was zodat ze die binnen en buiten mooi konden doortrekken om één geheel te vormen. Die uniformiteit gaf uiteindelijk de doorslag voor hun keuze. Het Woodstone Grey keukenwerkblad, een Chinese marmer met de warme looks van hout, maar de duurzaamheid en het unieke karakter van natuursteen, doorbreekt die uniformiteit subtiel. Die loopt langs beide zijden van het eiland mooi door tot op de vloer
en combineert zowel uitstekend met
de Sinai Pearl als met de parketstroken erlangs. De klant en architect selecteerden de marmer eigenhandig uit de Stone Gallery.  Door de lichtrijke woning komt de natuursteen in dit project helemaal tot zijn recht en draagt het bij aan de binnen- en buitenbeleving die de klant voor ogen had. Meedenken met klant en (interieur)architect is wat ik dagelijks doe voor Beltrami. Als groothandel in natuursteen hebben we ons de laatste jaren ook meer en meer gespecialiseerd in alles wat met interieur te maken heeft door steevast alle trends op te volgen. Op die manier kunnen we zowel klant als professional bijstaan in hun te realiseren project.’Voorbij de keuken, kom je in de gang die toegang biedt tot de wasplaats en technische berging. De gang is tevens de verbinding met de garage. In deze sas, die dienst doet als wintertuin door de glasimplementaties, loopt de Egyptische kalksteen door en staat nog meer kunst opgesteld. Deze verbinding is heel handig wanneer je met boodschappen uit de garage komt. Bovendien biedt het opnieuw een mooi en ander zicht op de tuin, zowel vooraan als achteraan. Voor een mooi zicht begeef je je achteraan in de tuin, waar je de zwemvijver op de voorgrond hebt met daarin een weerspiegeling van het huis en het water dat sprankelende reflecties maakt op de oversteek van de benedenverdieping. Ook hier zie je hoe het oorspronkelijke slaapkamergedeelte van de kinderen naadloos geïntegreerd werd in het nieuwe concept en het nieuwe gedeelte voornamelijk uit een glazen schil bestaat.
Dit wordt ook boven doorgetrokken. Het bovenste volume bereik je via de eiken trap, net om de hoek in de keuken. Dit volume bestaat uit één lange gang met daarop alle functies geënt aan de achtertuin. Het kastenvolume in de gang werd bewust laag gehouden om geen nauw gevoel te krijgen en om opnieuw kunst aanwezig te laten zijn. De logeerkamer voor familie en vrienden mag hier de spits afbijten, gevolgd door een apart toilet met daarachter badkamer, dressing en master bedroom. Er is veel aandacht besteed aan de multifunctionaliteit van de ruimtes. Zo staat de master bedroom in contact met de dressing en de badkamer langs de achtergevel, maar die heeft ook een aparte ingang vanuit de gang. Op die manier kunnen de gasten in de logeerkamer er ook gebruik van maken. Dan sluiten ze de glazen deur aan de andere kant af. Glas speelt een prominente rol in deze woning, niet alleen in de gevels maar ook in het interieur. Deze glazen deur, de matglazen wanden in de badkamer en de spiegel is een realisatie van Glassdesign.
Frank De Ryck: ‘Het zijn in principe dezelfde glasplaten, al dan niet mat gelakt. Het is heel gebruiksvriendelijk, net als de spiegel boven de wastafel. In die spiegel is er een kleine onderbreking waar een kastje in gemaakt is door een uitsparing te maken in de achterliggende dressing.’ Behalve het mooie uitzicht vanuit de slaapkamer, is het vooral genieten van het comfortabele bed van Carpe Diem. Hiervoor werden ze bijgestaan door Noppe Slaapcultuur. Nathalie Noppe: ‘De klant is via kennissen bij ons terechtgekomen en was op zoek naar een goed bed. Wij krijgen veel klanten over de vloer die al eens slechte ervaringen hebben gehad of op zoek zijn naar eerlijk advies. Wij staan erom bekend om uitgebreid en professioneel advies te verlenen en tijd te nemen voor onze klanten. Het kan misschien naïef klinken, maar wij zijn echt begaan met de nachtrust van mensen. Zo is het al sinds mijn ouders de zaak in 1971 hebben opgericht toen ze de eerste slaapspeciaalzaak in België waren. Wij doen het met hart en ziel en bij ons komen geen bedden binnen louter en alleen omdat ze er goed uitzien. Alles staat in functie van het lig- en slaapcomfort, de ergonomie en het betere slapen. Dat is altijd ons uitgangspunt. De look komt erbij maar is niet prioritair. Wij begeleiden de klant naar het juiste bed voor die persoon. In dit geval ging het om het Zweedse bed van Carpe Diem. Dit bed is gekenmerkt door een ongezien ligcomfort en valt met weinig te vergelijken. Het
is alsof je op wolken slaapt. Je kan die ook personaliseren door uitvoeringen in verschillende kleuren en verschillende types hoofdborden waardoor die zowel in landelijke als strakke woningen tot zijn recht komt. Naast Carpe Diem is ons tweede topmerk Vi-Spring. Verder hebben wij ook Viking, het Belgische Kreamat, Beka, Latto-flex en de bedomrandingen van Loof in ons gamma.’ Vanop het terras boven kijk je uit over de mooie zwemvijver en tuin die naadloos overgaan in de omgeving. De fijne glazen balustrade hindert op geen enkel moment het zicht en merk je van beneden nauwelijks op. Ook deze balustrade werd geplaatst door de firma Glassdesign die de specialist is in het plaatsen van glazen balustrades. Alles is in het werk gesteld om doorzichten te creëren en een minimale impact op de omgeving uit te oefenen. Dat de eigenaars achteraf geen spijt hebben dat de verbouwing een andere wending nam, hoeft geen betoog. In deze woning waar de binnen- en buitenbeleving maximaal is, speelt de relatie met de tuin een grote rol. Vanuit ieder hoekje van de woning sta je er mee in contact, rechtstreeks of onrechtstreeks. Van binnenuit zie je de seizoenen passeren, maar het zal niemand verbazen dat zodra de zon zijn intrede doet, er hier vooral buiten wordt geleefd…
 
Met dank aan :

www.arplus.be
www.agc-yourglass.com
www.interplast.be
www.coolsbvba.be
www.beltrami.be
www.glassdesign.be
www.noppeslaapcultuur.be
EDB elektriciteitswerken