Licht en ruimte krijgen vrij spel in deze hedendaagse bungalow

Category: Editie 101

Op het einde van een doodlopende straat, daar waar het landschap de huizen inruilt voor velden en bossen, bouwde volgend koppel een woning met een minimale impact op de omgeving. Alles op de gelijkvloerse verdieping naar analogie met de typologie van een bungalow. Met één uitzondering: die wordt onderbroken door de monumentale schouw in breuksteen die als een sculptuur bovenop dat uitgestrekte volume komt te staan. Na twaalf jaar in de drukte en chaos van Brussel te hebben gewoond, zochten de eigenaars de rust en stilte op. Bij voorkeur ergens tussen Brussel - voor het werk - en Kortrijk, waar vrienden en familie wonen. En rust vonden ze hier in overvloed in één van de stilste gemeenten van Oost-Vlaanderen. Aan de rand van het uitgestrekte domein van de golf van Oudenaarde, loopt een wandelpad voor hun deur die de wandelaars de velden en bossen instuurt tot aan de oude Schelde-arm. Met dergelijk zicht zou een gesloten voorgevel zonde zijn. Via een zoektocht langs websites van architecten kwamen ze uiteindelijk bij Caan Architecten uit. Met een architecturale vorming als rugzak, had één van de bouwheren een duidelijk beeld van wat ze wensten: de stijl van de bungalows van de jaren ’60, alles op één verdieping dus en liefst een combinatie van wit met zwarte of houten ramen. Met enkele schetsen trok hij naar Caan, waar ze er voor het ontwerp verder op werkten.Wannes Philips, Caan: ‘Het is wat we noemen een tweede rijperceel, dus atypisch. Ze zaten wat vast met de configuratie van de woning. Daar hebben wij oplossingen aangereikt om het zicht naar de zuidelijk gelegen velden maximaal te benutten. Als je op één niveau bouwt, is het belangrijk van zo weinig mogelijk verloren ruimte te hebben. Ook hebben we getracht in het ontwerp de herkenbaarheid van de bungalowstijl uit de jaren ’60 zoveel mogelijk naar voor te brengen. De klant wist heel goed wat hij wou, wat aangenaam werken is. Alle karakteristieke elementen hebben zij aangereikt. Wij hebben gezorgd voor de juiste positionering en verhouding. De schouw is een element waar wij graag mee spelen door ze in dit geval uit te vergroten. Zo krijg je een verticaal accent in een horizontaal volume. Binnenin opnieuw een referentie naar deze bouwstijl in de donkerbruine houten vloer met sprekende tekeningen. Al deze karakteristieke elementen hebben we uiteraard gecombineerd met de moderne technieken van vandaag. Om die reden geen metalen liggers maar zwarte aluminium raamkaders en oversteken in zwart plaatwerk. Ik denk dat we er wel goed in geslaagd zijn om bepaalde elementen te herdimensioneren en toch een herkenbare vormgeving te creëren.’ Met het wandelpad en de achterliggende velden in je rug, zijn het de betonnen stapstenen die je rechts voorbij de woning in 

L-vorm naar de ingang leiden. De raampartijen zijn vooraan heel vrijgevig, maar om de privacy die daardoor mogelijk verloren gaat, malen de eigenaars niet echt. In hun appartement in Brussel tegenover een hotel, waar iedereen bij elkaar binnen keek, waren ze wel meer gewoon. De sporadische voetgangers die hier passeren wegen niet op tegen het mooie uitzicht waar ze van willen genieten. De bomen vooraan in de tuin zorgen voor een natuurlijke belemmering voor de kijklustigen die naar binnen willen kijken. De glazen inkomdeur zit deels teruggetrokken, waardoor ze nauwelijks opvalt tussen de witte bakstenen volumes op de hoek. Deze volumes komen hier en daar terug in de woning en hebben een speciale functie. Om de werking van die volumes te benadrukken, zijn de buitenmuren in dezelfde gebroken witte kleur geschilderd als de kastenwanden binnen.

Wannes Philips, Caan: ‘In feite is het een woning zonder binnenmuren. Met uitzondering van het volume links vooraan, waar de badkamer zich bevindt, is elke blok binnen een kastenwand. Voor de berging, logeerkamer (nu kinderkamer), keuken, living en dressing bij de master bedroom. De volumes zijn in baksteen met iets meer structuur omdat wij graag materialisatie willen tonen. Met crepi mis je die nuance. Daarom gebruiken wij dat zelden en eerder als accent.’ Toen ze aan het project begonnen, was van kinderen nog geen sprake. Wel was er de wens voor een tweede (logeer)kamer. Die besloot Caan architecten niet bij de master bedroom te positioneren maar uit elkaar te trekken. Die bevindt zich ook aan de voorzijde maar aan de andere kant van de woning en bereik je via een deur links in de inkomhal. Aan de andere kant van de hal een toilet en toegang naar de berging. Met de pivoterende deur kan je ervoor kiezen om op het scharnierpunt van de L het zicht achteraan al dan niet prijs te geven. Wanneer de deur zich opent, zijn er verschillende zaken die opvallen maar de absolute eyecather in de ruimte is zonder twijfel de enorme schouw. Ze heerst in de leefruimte waar ze tevens als scheiding dient tussen de living en het achterliggende bureau. De combinatie met de karaktervolle afromosia parketvloer geeft de ruimte direct veel sfeer en biedt een tegengewicht aan de strakke wit-zwartcombinatie van ramen en wanden. En zeggen dat de bouwheer de schouw helemaal zelf heeft bekleed. Niet gemetst want het gaat om afdrukken van steen in beton, een ontdekking die de bouwheer deed in Amerika. Bijkomend voordeel hiervan 

is dat de haard met kader makkelijk op voorhand kon geplaatst worden, net als de kast in de uitsparing aan de achterzijde waar het hout mooi in opgestapeld ligt. De puzzel leggen en de onderdelen op de ytong koker kleven, deed de bouwheer nadien zelf. Deze gemetste mantel en alle ruwbouwwerken nam De Medts Joost bouwwerken voor zijn rekening. Het is ook niet de eerste keer dat ze projecten voor Caan architecten doen: ‘Het is heel fijn samenwerken met Caan architecten. Dat vertaalt zich vandaag in het feit dat wij heel veel projecten voor hen doen. Ik ben zelf ruim 15 jaar actief en ken hen nog van toen ik bij mijn laatste werkgever zat. Zeven jaar geleden heb ik dan het initiatief genomen om hen te contacteren en ons voor te stellen. Ik herinner me nog goed ons allereerste project voor hen toen we de kans kregen bij een woning in Gentbrugge. Blijkbaar waren ze heel tevreden van ons werk, want vandaag ben ik zo goed als dagelijks bezig met een werf van hen. Ik voer onder een tijdelijke vereniging samen met 

een vennoot ruwbouwwerken uit. Wij bedienen zowel privé als professional en evengoed verbouwingen als nieuwbouw. Persoonlijk hou ik wel van een verbouwing omdat het de creativiteit stimuleert en je er nadien veel uit leert en er veel voldoening uithaalt. Het feit dat wij een klein bedrijf zijn, speelt vaak in ons voordeel. Zo heeft de klant altijd rechtstreeks contact met één van de twee zaakvoerders die gedurende het bouwproces op de werf aanwezig zijn. Dat persoonlijk contact appreciëren mensen meer en meer. Voor een nieuwbouw zoals hier doen zich minder verrassingen voor. Alles is heel goed uitgewerkt en voorbereid door Caan, dus we weten waar we rekening mee moeten houden. Intussen kennen we elkaars kwaliteiten. Het was op zich geen moeilijke bouw. We wisten waar we uitsparingen moesten voorzien, waar oversteken kwamen en waar we bijvoorbeeld de binnenmantel voor de schouw moesten voorzien. Die hebben we uitgemetst in ytong stenen, zowel beneden- als bovendaks. Voor ons was het niet zo moeilijk, maar als je het resultaat ziet, ben je toch fier dat je er toe bijgedragen hebt.’ Een schuifdeur scheidt de leefruimte van de slaapkamer, dressing en badkamer. Die laatste bestaat nagenoeg volledig uit zwarte glasmozaïek. Het is de enige ruimte waar de parketvloer niet werd doorgetrokken. In de slaapkamer is een deur voorzien met muggenraam tussen glas en buitenlamellen, waardoor je die ongestoord kan openzetten en geen storende elementen zichtbaar zijn, want de lamellen gaan mee met het buitenschrijnwerk. Het voordeel van de vele glaspartijen is niet alleen het overvloedige licht waarin de woning baadt, het laat ook toe om bijvoorbeeld vanuit de leefruimte contact te hebben met de keuken die zich in het andere deel van de L bevindt. Het was een uitdrukkelijke vraag van de bouwheer om geen volledige open keuken te hebben maar ergens wel contact te behouden met de leefruimtes. Dit werd zo opgelost en op het scharnierpunt van de L zijn zelfs ramen voorzien, glas op glas. Vandaar dat de gordijnen daar nauwelijks worden gebruikt. ’s Avonds zorgt de sfeervolle verlichting van Tom Dixon voor een aangename gloed. Wanneer je van het scharnierpunt in de andere richting naar de keuken wandelt, valt duidelijk op hoe die stenen volumes hun werk doen met muren die bijna dubbel zo dik zijn. Heel knap hoe de keukenkasten daarin zijn verwerkt en je zo ruimte wint binnenin. Wat eveneens opvalt door die brede volumes zijn de teruggetrokken ramen die daardoor extra beschermd zijn. De ruimte ertussen wordt opgevuld met leisteenschilfers die een rappel zijn naar de schouw en een duidelijke scheiding maken tussen woning en tuin. Vanuit de witte greeploze keuken, mooi in combinatie met de donkerbruine parket, heb je maximaal zicht op de achtertuin. Aan de ontbijttafel valt de ochtendzon mooi binnen. Het terras in gepolierde betonvloer lijkt niet zo, maar bevindt zich wel in een voorlopig stadium, want op plan is het deel van een nog te voorziene waterpartij met overdekt terras. Maar het huidige concept staat perfect op zichzelf. Buiten vormen hazelaars rondom de tuin een natuurlijke afscheiding met de buren. Aan de andere zijde van de woning, achter de master bedroom, en vooraan doen Robinia’s hetzelfde. Achteraan zorgen de twee betonnen plinten voor een leuk accent en zie je duidelijk dat de woning hoger ligt. Daar werd de grond wat opgehoogd om in te spelen op de hogere ligging van de buren en het zorgt voor een ideale afwatering in de vrij drassige grond. Hier wordt het water namelijk opgevangen in een natuurlijke wadi (Water Afvoer Door Infiltratie). Door de woning ietwat te liften, valt de monumentale schouw die op het dak, even hoog als binnen, doorloopt, nog meer op. De rijkelijke glaspartijen bieden bovendien vrije doorgang voor het uitzonderlijke zicht dat zich aan de voorkant van de woning afspeelt. Zeker zoals nu wanneer koren werd geplant in plaats van maïs en vergezichten zegevieren zoals nu. Door de ruimtes optimaal te benutten, de strategische positionering van de schouw en het licht- en ruimtegevoel dat je krijgt door de vele glaspartijen, ervaar je geen ‘kleine’ woning of een tekort aan een tweede verdieping in deze hedendaagse bungalow. Alles is aanwezig om te genieten, niets meer maar zeker ook niets minder…

 

Met dank aan : 

 

www.caan.be

De Medts Joost bouwwerken